Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia dogmatyczna: Teologia wiary

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.0.1.059.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia dogmatyczna: Teologia wiary
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Prezentacja teologii wiary. Analiza wiary w ujęciu przedmiotowym - depozytu wiary, prawd wiary (fides quae creditur) oraz w rozumieniu podmiotowym jako osobowego aktu człowieka dokonanego przy współpracy z Bożą łaską (fides qua creditur).

Pełny opis:

1. Formy zakwestionowania wiary: ateizm, agnostycyzm, konsumpcjonizm

2. Credo Kościoła: symbole wiary

3. Chrześcijańskie: fides quae

4. Chrześcijańskie fides quae a treści indywidualnych wyznań wiary

5. Wiara wielu a credo Kościoła: możliwe relacje

6. Wiara jako zintegrowany akt ludzki

7. Analiza triady teologicznej: credere Deum; - Deo; - in Deum

8. Rozumność aktu wiary

9. Wolność aktu wiary

10. Cud jako motyw aktu wiary

11. Świadectwo chrześcijańskiego życia jako motyw aktu wiary

12. Świętość życia jako motyw aktu wiary

13. Miłość jako motyw aktu wiary

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

JAN PAWEŁ II, Fides et ratio, 1998; Franciszek, Lumen fidei, 2013; M. RUSECKI, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; TENŻE, Wiarygodność chrześcijaństwa. Z teorii teologii fundamentalnej, t. 1, Lublin 1994; B. KOCHANIEWICZ (red), Racjonalność wiary, Poznań 2012.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Bieżące art. dotyczące problematyki teologii wiary zawarte w czasopismach teologicznych (m.in. w serii Biblioteka Teologii Fundamentalnej 2006-).

B. Literatura uzupełniająca

J. MICHALIK, Raport o stanie wiary, (oprac.), T.P. TERLIKOWSKI, G. GÓRNY, Radom 2011; J. SALIJ, Wiara i teologia, Poznań 2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową

wiedzę z zakresu teologii wiary – TMA_W05; P7S_WG

W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej – TMA_W06; TMA_W06

W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI

U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza

analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW

U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW

U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych – TMA_U04; P7S_UW.

KOMPETENCJE

K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR

K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO

K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

• zaliczenie ustne

B. Kryteria oceniania:

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie posiada uporządkowanej, prowadzącej do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii wiary

W2. nie posiada uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej

W3. nie posiada uporządkowanej prowadzącej do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu innych dyscyplin teologicznych

UMIEJETNOSCI

U1. nie posiada umiejętności badawczych w zakresie teologii

U2. nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii U3. nie posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych

KOMPETENCJE

K1. nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności

K2. nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

K3. nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii

• ocena dostateczna

WIEDZA

W1. Student posiada słabo uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii wiary

W2. posiada ograniczoną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej

W3. posiada słabo uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu innych dyscyplin teologicznych

UMIEJĘTNOŚCI

U1. posiada ograniczone umiejętności badawcze w zakresie teologii

U2. posiada niektóre podstawowe umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii

U3. posiada pewne umiejętności interpretowania podstawowych źródeł teologicznych

KOMPETENCJE

K1. rozumie w zawężonym zakresie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności

K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości

K3. interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii

• ocena dobra

WIEDZA

W1. Student ma uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółową

wiedzę z zakresu teologii wiary

W2. ma uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej

W3. ma uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych

UMIEJETNOSCI

U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza

analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych

U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii

U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych

KOMPETENCJE

K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności

K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii

• ocena bardzo dobra

W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową

wiedzę z zakresu teologii wiary

W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej

W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych

UMIEJĘTNOŚCI

U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza

analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów

U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii

U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych

KOMPETENCJE

K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)