Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

English in natural sciences

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-07-00-000004
Kod Erasmus / ISCED: 09.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: English in natural sciences
Jednostka: Instytut Chemii
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane prowadzone w języku obcym nowożytnym
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
języki obce

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów kierunków przyrodniczych (biologia, biotechnologia, ochrona środowiska) ze słownictwem fachowym w języku angielskim i uzyskanie przez nich umiejętności swobodnego posługiwania się tym językiem w zakresie zagadnień swojego kierunku studiów. Kurs prowadzony jest całkowicie w języku angielskim, co pozwoli na obycie się z tym językiem i przełamanie oporów w posługiwaniu się nim.

Pełny opis:

Stany skupienia materii, rodzaje i właściwości substancji, substancje czyste i mieszaniny, struktura atomów i cząsteczek, układ okresowy pierwiastków, pierwiastki i związki chemiczne, wiązania chemiczne – kowalencyjne i jonowe. Reakcje chemiczne i równania reakcji, równowaga i szybkość reakcji. Roztwory, kwasy, zasady, sole, pH. Klasy związków organicznych i ich właściwości, grupy funkcyjne. Węglowodany, tłuszcze, aminokwasy, peptydy, białka, enzymy, kwasy nukleinowe. Sprzęt i techniki laboratoryjne: szkło laboratoryjne, proste eksperymenty (przygotowanie roztworów, krystalizacja, sączenie, destylacja, ekstrakcja, chromatografia), aparatura laboratoryjna. Ogólne zasady pracy w laboratorium, przepisy BHP. Budowa komórki prokariotycznej i eukariotycznej, roślinnej i zwierzęcej. Mikroorganizmy i ich wpływ na zdrowie ludzi, zwierząt i roślin. Laboratorium mikrobiologiczne: sterylność, pożywki, kultury komórkowe. Techniki rekombinowanego DNA i ich zastosowanie, organizmy modyfikowane genetycznie (GMO). Ekosystemy. Wpływ człowieka na środowisko: zanieczyszczenia, ścieki. Bioróżnorodność i zrównoważony rozwój.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

1. I. Baszyńska, J. Idźkowska, J. Kopańska-Macur, English in the Natural Sciences, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2002.

2. A. Kierczak, English for Natural Sciences. Text for Beginners, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2005.

3. P. Domański, English in Science and Technology, WNT, Warszawa, 2006.

B. Literatura uzupełniająca

1. Bieżąca literatura naukowa z obszaru zainteresowań studenta – czasopisma naukowe i popularnonaukowe oraz podręczniki akademickie w języku angielskim.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Znajomość podstawowego słownictwa z zakresu chemii, biochemii i biologii: pierwiastków i związków chemicznych, układu okresowego, właściwości substancji, budowy materii; elementów budowy komórki i organizmu; znajomość wybranych zagadnień z fizjologii, podstaw ekologii; znajomość słownictwa związanego ze zjawiskami przyrodniczymi, reakcjami chemicznymi, procesami fizykochemicznymi, sprzętem i technikami laboratoryjnymi, znajomość słownictwa związanego z ochroną środowiska.

2. Umiejętności:

Czytanie ze zrozumieniem anglojęzycznej literatury naukowej (z dziedziny zainteresowań studenta, np. tematyki pracy licencjackiej lub magisterskiej), swobodne formułowanie wypowiedzi z zakresu nauk przyrodniczych w języku angielskim, rozmowa w tym języku na temat specjalistycznych zagadnień z obszaru swojego kierunku studiów, opis zjawisk i procesów chemicznych i biologicznych, opis prostych eksperymentów laboratoryjnych.

3. Kompetencje społeczne (postawy):

Świadomość powszechności stosowania języka angielskiego w literaturze fachowej z zakresu nauk przyrodniczych, otwartość na źródła informacji fachowej w tym języku, chęć korzystania z tych źródeł, aktywna postawa w ich zdobywaniu, posługiwanie się językiem angielskim z zakresie zagadnień swojego kierunku studiów bez oporów i zahamowań.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium (80% oceny) + prezentacja ustna (20% oceny)

Kryteria oceny:

Znajomość słownictwa objętego programem kursu, umiejętność formu-łowania wypowiedzi ustnych i przygotowywania pracy pisemnej z zakresu nauk przyrodniczych w języku angielskim

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)