Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

General psychology 1.2.D2.EP.AL.11
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura:

Zimbardo, P., Gerrig R. (2018). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN

Uzupełniająca:

Tavris C., Wade C. (1999). Psychologia. Zysk i S-ka.

Aronson.E., Wilson, T., D., Akert, R.,M. (1997). Psychologia Społeczna. Serce i umysł.

Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

K_W01 znać i stosować terminologię używaną w psychologii ogólnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych (szczególnie w pedagogice).

K_W06 umieć opisać główne teorie i badania z zakresu psychologii ogólnej oraz znać potencjał aplikacyjny tych teorii i wyników badań; mieć rozszerzoną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w relacjach społecznych, grupach i społeczeństwie

K_W07posiadać rozszerzoną wiedzę o wpływie na jednostkę norm społecznych i kulturowych

Umiejętności

K_U02 potrafi wykorzystywać i interować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizy złożonych problemów w nauczaniu oraz problemów wychowawczych

K_U05 ma pogłębione umiejętności potrzebne do prowadzenia rozmowy z uczniem i pracy z grupą, a także kierowania nią

K_U07 potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie

Kompetencje

K_K01 jest gotowy do realizowania zadań zawodowych w roli nauczyciela; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły

K_K02 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; student ma świadomość wagi refleksji i dylematów etycznych związanych z pracą nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

Kolokwium końcowe w postaci testu

Ocena z aktywności na zajęciach (prezentacja wybranego zagadnienia)

C. Podstawowe kryteria:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 55% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zakres tematów:

Przedmiot psychologii i jej cele

Działy psychologii teoretycznej i stosowanej.

Opis, wyjaśnianie, przewidywanie, podnoszenie jakości życia jako główne cele psychologii naukowej

Opis podstawowych metod (obserwacyjna, korelacyjna, eksperymentalna)

Paradygmaty współczesnej psychologii

Behawioryzm

Psychoanaliza

Psychologia humanistyczna

Rewolucja poznawcza w psychologii

Podstawowe mechanizmy uczenia się

Warunkowanie klasyczne

Warunkowanie sprawcze

Rola wzmocnień w sterowaniu zachowaniem jednostki

Koncepcja społecznego uczenia się (modelowanie)

Teorie osobowości i metody diagnostyczne.

Osobowość wg Freuda

Mechanizmy obronne ego

Czynnikowe teorie osobowości: koncepcja H. Eysencka i Wielka Piątka

Podstawowe koncepcje inteligencji.

Techniki diagnozy osobowości.

O naturze ludzkiej pamięci. Koncepcje zapominania.

Zjawisko kreowania fałszywej pamięci.

Trzy systemy pamięciowe (pamięć sensoryczna, STM, LTM)

Koncepcje zapominania (zanik śladów pamięciowych, interferencja, zapominanie motywowane, brak wskazówek)

Myślenie

Natura i różne formy myślenia

Rozwój myślenia dzieci wg Piageta

Myślenie dorosłych

Deformacje występujące w myśleniu

Emocje i ich wpływ na zachowanie jednostki.

Koncepcje emocji: Jamesa-Langego, Canona-Barda, Schachtera.

Badania P. Ekmana

Koncepcja stresu Lazarusa.

Stres i jego konsekwencje.

Sposoby radzenia sobie ze stresem.

Teoria dysonansu poznawczego i jej weryfikacja empiryczna.

Główne założenia i twierdzenia teorii dysonansu poznawczego

Nowe kierunki w badaniach nad podtrzymaniem samooceny: teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości i teoria autoafirmacji

Samoocena

Samoocena jako cecha

Mechanizmy podbudowywania samooceny

Samocena jako motyw

Funkcje samooceny

Natura i mechanizmy poznania społecznego

Rola schematów, skryptów i teorii potocznych w rozumieniu świata społecznego

Heurystyki jako nieświadome „drogi na skróty” w procesie formułowania sądów

Wpływ bieżącego kontekstu i emocji na sądy o świecie społecznym

Wpływ społeczny

Konformizm

Posłuszeństwo autorytetom

Przejawy i mechanizmy wpływu społecznego

Techniki manipulacji społecznych i obrona przed nimi

Agresja

Teorie wyjaśniające zachowania agresywne

Sytuacyjne uwarunkowania agresji

Sposoby hamowania i redukcji agresji

Uprzedzenia

Trzy komponenty uprzedzeń i ich przyczyny

Metody osłabiania uprzedzeń

Uprzedzenia w Polsce.

Wykorzystanie wiedzy psychologicznej w praktyce pedagogicznej

Problemy z zarządzaniem klasą początkujących nauczycieli

Budowanie systemu motywacyjnego

Czynniki decydujące o skuteczności nauczania i wychowania

Metody dydaktyczne:

dyskusje

prezentacje multimedialne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 17:00 - 17:45, sala 311
każdy wtorek, 15:30 - 17:00, sala 311
Anna Bronowicka 15/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2 (2024-03-22)