Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej 2.5-WPRO-H
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Strelau J.(Red.). (2000). Psychologia, Podręcznik akademicki. T1( R1,R2,R3,R9),

T2. GWP

Strelau, J. Doliski, D. (2008). Psychologia, Podręcznik akademicki, T2 ( w zakresie podejmowanym na wykładzie), GWP.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: (rozdziały wybrane do poszerzenia wiedzy wg zainteresowań studenta)

Zimbardo P. G., (1999). Psychologia i życie Warszawa. PWN.

Kalat S. (2007). Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Oatley K., Jenkins J. M., (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Anderson J.R. (1998). Uczenie się i pamięć. Warszawa. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• klasyfikuje i opisuje podstawowe kierunki oraz koncepcje psychologiczne człowieka w nawiązaniu do ich założeń filozoficznych i podstaw biologicznych

• identyfikuje i definiuje podstawowe pojęcia i prawa z zakresu procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych i osobowości scharakteryzować …;

• wskazuje związki między procesami spostrzegania, uczenia, pamięci, myślenia , emocji i motywacji z uwzględnieniem regulacyjnej roli osobowości

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien :

• zastosować wiedzę do rozróżnia i genezy psychologicznych orientacji: klasycznej, behawioralnej, psychodynamicznej, humanistyczne i psychobiologicznej

• rozumie i potrafi wykorzystywać

psychologiczne mechanizmy poznanych procesów oraz potrafi za ich pomocą wyjaśnić proste sytuacje życiowe

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student :

• zaczyna interpretować i uzasadniać rzeczywistość społeczną także z perspektywy mechanizmów psychologicznych

• ma umiarkowaną świadomość mocnych i słabych stron pracy w grupie

• ma wskazówki do pracy nad rozwojem własnym i komunikacją interpersonalną

• ma elementarną rozwagę w zakresie planowania zadań

• uczy się odpowiedzialności za wkład do pracy grupowej

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA

Egzamin/kolokwium ( pisemny)

• Dyskusja w małych grupach

• Ocena indywidualnych wystąpień

UMIEJĘTNOŚCI

• Egzamin/kolokwium ( pi-semny)

• ocena: wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć,

• ocena wykonania ćwiczeń indywidualnie oraz/lub gru-powo podczas zajęć

KOMPETENCJE

• Egzamin/kolokwium ( pisemny)

• samoocena, ocena przez kolegów i nauczyciela

• ocena pracy w grupie

• ocena systematyczności pracy

Zakres tematów:

A. Problematyka wykładu:

1. Współczesna definicja psychologii. Wiedza psychologiczna: potoczna, przednaukowa, naukowa. Teoria psychologiczna jako organizacja naukowej wiedzy psychologicznej. Elementarna budowa oraz funkcje OUN i AUN.

2. Przedmiot psychologii i metodologia badań psychologicznych w różnych orientacjach psychologicznych. Miejsce psychologii w systemie nauk i jej specyfika jako dziedziny nauki podstawowej i stosowanej. Psychologia a nauki przyrodnicze i humanistyczne.

3. Psychologia jako nauka o świadomości badanej metodą introspekcyjną. Introspekcjonizm w ocenach psychologów współczesnych.

4. Nieświadoma aktywność psychiki jako przedmiot psychoanalizy. Źródła i założenia koncepcji Freuda. Ewolucja poglądów Freuda. Problem naukowego statusu dzieła Freuda i współczesne oceny jego koncepcji.

5. Zachowanie jako wyłączny przedmiot psychologii: źródła i założenia koncepcji behawiorystycznej. Ewolucja behawioryzmu.

6. Założenia psychologii humanistycznej i ewolucyjnej.

7. Orientacja w otoczeniu. Ogólna charakterystyka procesów orientacji w otoczeniu. Spostrzeganie, myślenie, pamięć, uczenie się, uwaga. Pojęcie i rodzaje inteligencji.

8. Ogólne ujęcie procesów emocjonalno- motywacyjnych: Natura i geneza procesów afektywnych. Ogólna charakterystyka procesów ukierunkowujących i podtrzymujących działanie.

9. Genetyczne, sytuacyjne i osobowościowe wyznaczniki zachowania człowieka.

10. Główne psychologiczne podstawy konstruktów osobowość i temperament.

B. Problematyka ćwiczeń :

1. Filozoficzne korzenie psychologii i etymologia nazwy. Relacje przedmiotu psychologii do innych nauk i jej

specyfika jako dziedziny nauki podstawowej i stosowanej.

2. Psychologia jako nauka. Ewolucja metodologii i miar w psychologii. Problem tożsamości psychologii naukowej.

3. Dziedziny psychologii a szkoły psychologiczne. Alternatywność perspektyw i sposobów wyjaśniania zjawisk psy-chologicznych.

4. Psychologia jako nauka o duszy, okres starożytny i nowożytny.

6 Sposoby rozumienia i badania świadomości. Słabości i zalety introspekcji jako metody. Eksperyment a introspekcja. Waga świadomości w podstawowych orientacjach psychologicznych. Źródła, założenia, naukowy i praktyczny status psychoanalizy. Ewolucja poglądów Freuda.

7. Psychologia analityczna Junga, psychologia indywidualna Adlera, neopsychoanaliza Horney i Fromma. Kontekst

społeczny zachowań nieświadomych.

8. Zachowanie jako wyłączny przedmiot psychologii: źródła i założenia koncepcji behawiorystycznej Watsona. Ewolcja

behawioryzmu – koncepcje Skinnera, Dollarda i Millera, Tolmana. Współczesny status naukowy behawioryzmu.

9. Psychologia poznawcza, humanistyczna, ewolucyjna. Różne sposoby pojmowania przedmiotu psychologii i sensu jej

uprawiania.

10. Podstawowe pojęcia z obszarów orientacji w otoczeniu. Podejścia informacyjne i ekologiczne do procesów

spostrzegania. Akceleratory i dystraktory procesów poznawczych.

11. Czego, jak i na jakich poziomach się uczymy. Elementarne i wyższe formy uczenia. Wiedza deklaratywna i opera

cyjna. Miary uczenia się.

12. Podstawowe modele i prawa dotyczące procesów pamięci. Czynniki efektywności zapamiętywania, przechowywania

i odtwarzania materiału. Miary pamięci.

13. Pojęcie i ogólne fazy rozwoju procesów myślenia. Rodzaje myślenia. Pojęcie uwagi i inteligencji oraz ich miary.

14. Poznawcze i biologiczne źródła emocji. Emocje a afekty i motywacja. Wyrażanie emocji. Związki procesów afetyw

nych i poznawczych.

15. Motywacja z perspektywy głównych orientacji psychologicznych.

16. Ogólne ujęcie osobowości z perspektywy różnych orientacji psychologicznych.

17. Historyczne i współczesne rozumienie temperamentu. Temperament i osobowość.

Metody dydaktyczne:

• wykłady multimedialne (interaktywne)

• sprawdzanie krytycznego rozumienia treści nauczania

• konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w

indywidualnych przypadkach)

• rozwiązywanie zadań problemowych pojedynczo oraz w małych

grupach i prezentowanie wyników na forum całej grupy ćwiczeniowej

• polemiki w małych grupach na forum całej grupy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala 112
Romuald Derbis 89/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)