Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna dziecka - laboratorium 2.5-DIAGLAB1
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa akademickie i profesjonalne.

Stemplewska – Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Podręczniki do poszczególnych testów. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa

B. Literatura uzupełniająca

Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Brzeziński, J. i Hornowska, E. (red) (1998). Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Juczyński, Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Kleszczewska-Albińska, A. i Albiński, R. (2009). Wstyd i poczucie winy w teorii i badaniach. Psychologia Jakości Życia, 8, 83-100.

Szustrowa, T. (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Posługiwać się terminologią z zakresu diagnozy psychologicznej dziecka na poziomie rozszerzonym

• Wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• Pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów dziecięcych zachowań

• Diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• Gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę

• Gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa

• Gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą

Metody i kryteria oceniania:

wykonanie pracy zaliczeniowej w grupach:

o przeprowadzenie badań, opracowanie i przedłożenie pisemnego raportu (zgodnie z wytycznymi omówionymi w trakcie zajęć) z przeprowadzonej diagnozy dziecka w wieku 7-9 lat

Zakres tematów:

1. Strategie badawcze i motywy w badaniach diagnostycznych dzieci i młodzieży

2. Zagadnienia rozwojowe w wieku wczesnoszkolnym

3. Obserwacja i wywiad jako podstawowe metody diagnozy

4. Swobodne techniki diagnostyczne

5. Kontrakt diagnostyczny

6. Błędy diagnosty

7. Trudności pojawiające się w trakcie procesu diagnostycznego

8. Opracowywanie zebranego materiału diagnostycznego

9. Udzielanie informacji zwrotnej

10. Prezentacja wybranych swobodnych technik diagnostycznych

11. Prezentacja wybranych technik pomiaru intelektu i zdolności poznawczych

12. Prezentacja wybranych technik diagnozy neuropsychologicznej

13. Prezentacja wybranych technik diagnozy środowiska rodzinnego

14. Prezentacja wybranych technik diagnozy środowiska szkolnego

15. Podsumowanie, omówienie praktycznych zastosowań zdobytej wiedzy

Metody dydaktyczne:

• konsultacje

• praca warsztatowa podczas ćwiczeń

• realizowane projekty i prace terenowe

• analiza przypadków

• dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala 201
Agnieszka Gawor, Barbara Zmaczyńska-Witek 15/ szczegóły
2 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala 211
Agnieszka Gawor, Barbara Zmaczyńska-Witek 19/ szczegóły
3 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala 201
Wiktoria Kubiec, Barbara Zmaczyńska-Witek 17/ szczegóły
4 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala 310
Wiktoria Kubiec 18/ szczegóły
5 każdy czwartek, 16:45 - 18:15, sala 310
Wiktoria Kubiec 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)