Psychologia społeczna 2.5-PSSPOL-Z
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 18 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
A1. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Cialdini R. (1994 i kolejne wydania). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP. Rozdz. 1, 2. Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Ossolineum., Rozdz. 7 Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn: Ursa Consulting., Rozdz. II Wojciszke B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdz. 1-8, 10-16, 18-19 A2. studiowana samodzielnie przez studenta Aronson E. (red., 2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - 2 artykuły: Darley J.M., Batson C.D. (1973); Dickerson C.A. i wsp. (1992). Aronson.E., Wilson, T., D., Akert, R.,M. (1997). Psychologia Społeczna. Serce i umysł. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo. Brown R. (2006). Procesy grupowe. . Gdańsk: GWP Buss D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Gdańsk: GWP Czarna A. (2011). Narcyz w sieci. Psychologia społeczna, 6, 2, (17), 129-145. Diagnoza Społeczna 2015, wybrane komunikaty i raporty CBOS Doliński D., Grzyb T. (2017). Posłuszni do bólu. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama. SOPOT: Smak Słowa Etcof N. (2000). Przetrwają najpiękniejsi. Warszawa: WAB Grzyb T. (2017). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Warszawa: PWN. Krahe B. (2005). Agresja. Gdańsk: GWP Michalski P., Korzeniowski K. (2017). Zgeneralizowane uprzedzenie: pojęcie, pomiar, charakterystyka zjawiska. Wstępna adaptacja Skali nietolerancji. Psychologia społeczna, 2017 tom 12 4 (43) 430–443 Nelson T. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP A. Literatura uzupełniająca Bronowicka A. (2008). Lęk ekonomiczny a autorytaryzm przyszłych polskich elit w okresie 2004-2006. (w:) R. Derbis (red.)„Jakość życia - od wykluczonych do elity„ Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza, str. 161 – 175. Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. (w: ) D. Walczak-Duraj (red.)”Wartości i postawy młodzieży polskiej”, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94. Bronowicka A. & Rybicka J. (2011). Akceptacja etyki produktywności i merytokratycznych kryteriów wynagradzania wśród studentów (w:) Lucyna Golińska, Eleonora Bielawska Batorowicz (red.) „Rodzina i praca w warunkach kryzysu” , Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Bronowicka A., Garus, J. (2013. Atrakcyjność interpersonalna asertywnego kierownika w percepcji podwładnych. (w:) Dariusz Krok, Anna Bronowicka (red.) „Jednostka i religia w relacjach społecznych”. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Doliński D. (2018). Is Psychology Still a Science of Behaviour? Social Psychological Bulletin, https://spb.psychopen.eu/browse_journal_articles?sortby=1 Doliński D. (2018). Social Psychology Should Be a Science of Feelings, Thoughts and Behaviour. Social Psychological Bulletin, https://spb.psychopen.eu/browse_journal_articles?sortby=1 Stankiewicz E., Bronowicka A. (2013). Dyskryminacja osób 50+ na polskim rynku pracy w procesie selekcji zawodowej. (w:) Dariusz Krok, Anna Bronowicka (red.) „Jednostka i religia w relacjach społecznych”. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Kofta M., Szustrowa T. (red.). (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kossowska, M. Kofta M. (red.) (2009). Psychologia poznania społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnięcie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40). Pinker S. (2005). Tabula rasa. Spory o naturę ludzką. Gdańsk: GWP Rutkowska D., Szuster A. (2008). O różnych obliczach altruizmu. Warszawa: Scholar Wojciszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01, K_W06, K_W07 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: znać i stosować terminologię używaną w psychologii społecznej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych (szczególnie w socjologii, ale też politologii, ekonomii). opisać główne teorie i badania z zakresu psychologii społecznej oraz znać potencjał aplikacyjny tych teorii i wyników badań. mieć rozszerzoną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w relacjach społecznych, grupach i społeczeństwie posiadać rozszerzoną wiedzę o wpływie na jednostkę norm społecznych i kulturowych Umiejętności K_U01, K_U02, w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: obserwowania i interpretowania złożonych sytuacji społecznych oraz zachowań jednostki w relacjach, w grupie, w sytuacjach konfliktu wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną w celu diagnozy ważnych problemów społecznych oraz opracowania projektów zmiany społecznej. Kompetencje społeczne K_K01, K_K02 w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: gotowość do realizacji zadań zawodowych związanych z przygotowaniem do angażowania się w zmiany niepożądanych postaw i zachowań społecznych aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych na rzecz występujących w Polsce problemów społecznych, takich jak. np. redukcja poziomu uprzedzeń, przemocy, manipulacji, agresji czy nieufności społecznej. dostrzega i formułuje problem etyczne związane ze świadomym wykorzystaniem skutecznych technik wpływu społecznego. W trakcie kursu zaprezentowane zostaną zagadnienia z obszaru wpływu społecznego (mechanizmy i techniki wpływu społecznego, obrona przed manipulacją); relacji interpersonalnych (atrakcyjność interpersonalna, zaufanie), poznania społecznego (naiwne koncepcje natury ludzkiej, przetwarzanie informacji społecznej, schematy, skrypty, stereotypy); spostrzegania siebie (ja, autoprezentacja) i innych (atrybucja, zniekształcenia i błędy), relacji grupowych (grupa, normy, konformizm, zachowania prospołeczne) i międzygrupowych (konflikt, agresja, uprzedzenia, dyskryminacja, legitymizacja nierówności społecznych). Kolejnym celem kursu jest pokazanie jakie znaczenie mają teorie i badania prowadzone przez psychologów społecznych w rozwiązywaniu wybranych problemów społecznych (manipulacje społeczne, nieufność, poczucie niesprawiedliwości, autorytaryzm, agresja, alienacja, uprzedzenia, dyskryminacja, konflikty społeczne) oraz przygotowanie studentów do zaangażowania w podnoszenie jakości życia jednostek, grup i społeczności lokalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny z ćwiczeń są wystawiane na podstawie aktywności na zajęciach oraz oceny prezentacji wybranego zagadnienia. Student, który nie był aktywny na zajęciach (dyskusje) oraz nie przedstawił prezentacji może uzyskać ocenę na podstawie testu. Test obejmuje materiał z ćwiczeń. Aby zdać test (ocena dostateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1. Podstawowe kryteria: • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Zakres tematów: |
Treści programowe ćwiczeń: 1.Zachowania prospołeczne: teorie, wyznaczniki i następstwa pomagania. 2. Agresja: teorie oraz indywidualne i sytuacyjne wyznaczniki agresji. Kontrola agresji. 3. Atrakcyjność: teorie i wyznaczniki oraz jej następstwa. 4. Poznanie społeczne: rola schematów, skryptów i teorii potocznych w rozumieniu świata społecznego 5. Spostrzeganie osób. Procesy automatyczne i kontrolowane. 6. Wpływ społeczny jako przedmiot badań eksperymentalnych. 7. Spostrzeganie siebie. Treści, geneza i funkcje Ja. Autoprezentacja: strategie i taktyki. 8. Procesy grupowe. 9. Uprzedzenia. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń. |
Metody dydaktyczne: |
• Dyskusje • Analiza tekstów z dyskusją • prezentacje multimedialne wykładowcy i studentów. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 16:30,
sala 311 |
Anna Bronowicka | 26/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.