Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Blaski i cienie praktycznej pracy psychologa 2.5-WFAK74B
Wykład monograficzny (WYK-MON) Semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Łoś, Z. (2010). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa https://www.dobraterapia.waw.pl/kodeks_etyczno-zawodowy_psychologa.pdf

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• wykazać się pogłębioną i rozszerzoną wiedzą o źródłach i miejscu praktyki psychologii w systemie innych dyscyplin nauki

• wykazać się pogłębioną i uporządkowaną wiedzą na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii

• wykazać się pogłębioną wiedzą na temat funkcjonowania człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym

• wykazać znajomość teoretycznych podstaw działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• pogłębionego obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł

• sprawnego porozumiewania się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami i grupą docelową

• wypowiadania się w sposób klarowny, spójny i precyzyjny w mowie i na piśmie; posiadać umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień psychologicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku psychologii jak i innych dyscyplin naukowych

• pogłębionego prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku psychologii jak i innych dyscyplin naukowych

• generowania oryginalnych rozwiązań złożonych problemów psychologicznych i prognozowania przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywania skutków planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, dobierania środków i metod pracy

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• gotowość do realizowania zadań zawodowych, aktywność, wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii, zaangażowanie we współpracę

• odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; odpowiedzialność wobec ludzi, dla których dobra stara się działać

Metody i kryteria oceniania:

wykonanie zadań zaliczeniowych oddawanych w formie pisemnej w trakcie wskazanych przez prowadzącą zajęć:

o psycholog dziecięcy – opisz wybrany aspekt związany z trudnościami pracy psychologa dziecięcego

o warsztat umiejętności rodzicielskich – opisz propozycję warsztatu umiejętności rodzicielskich

o najważniejsze prawo psychologa - opisz (i uzasadnij swój wybór) wybrane przez siebie prawo psychologa zaangażowanego w aktywności praktyczne

Zakres tematów:

1. Gdzie i jak pracuje psycholog – różne miejsca, różne kompetencje

2. Psycholog w szkole/ przedszkolu i kontakt z rodzicem

3. Psycholog w poradni psychologiczno-pedagogicznej

4. Psycholog terapeuta i jego praca

5. Kompetencje terapeuty

6. Praca i życie osobiste terapeuty

7. Kontakt z pacjentem i różne trudne sytuacje

8. Myśli „s” i śmierć w psychoterapii

9. Prawa i obowiązki psychologa – kontekst prawny i zawodowy

10. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa

Metody dydaktyczne:

• wykłady

• konsultacje

• osobista praca warsztatowa

• realizowane projekty

• dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 18:30 - 20:00, sala 311
Angelika Kleszczewska-Albińska 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)