Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychoonkologia 2.5-WFAK60-Z
Wykład monograficzny (WYK-MON) Semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć :

• Rogiewicz M. (red)(2015). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych. Kraków: Wydawnictwo Medycyna Prak-tyczna.

• Dodziuk A. (2001). Żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Psychologii Zdrowia.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• De Walden-Gałuszko K. (2000). U kresu. Gdańsk: Wydawnictwo Medyczne MAKmed.

B. Literatura uzupełniająca

• Kübler-Ross E. (1998). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Wydawnictwo: Media Rodzina.

• Mausch K. (2003). Wprowadzenie do psychoneuroimmunologii. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego

• De Walden-Gałuszko K. (red) (1994). Jakość życia w chorobie nowotworowej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychoonkologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (naukami medycznymi); K_W02

• zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychoonkologii; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym ; K_W04

• zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu norm etycznych i zawodowych w odniesieniu do pracy z osobami chorymi onkologicznie, ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę o celach i funkcjonowaniu organizacji i pracy zawodowej ; K_W05

• Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychoonkologii; K_W06

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychoonkologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; K_U02

• posiada rozwinięte umiejętności badawcze i diagnostyczne: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, dobiera adekwatne metody i narzędzia; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie psychoonkologii; K_U04

• ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; K_U05

• Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej; K_U06

• Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie ; K_U07

Kompetencje społeczne (postawy)

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychoonkologii; angażuje się we współpracę; K_K01

• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; K_K02

• Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści; K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Ocena jest ustalana na podstawie liczby punków uzyskanych z testu:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zakres tematów:

Treści programowe:

1. Wprowadzenie w obszar psychoonkologii

2. Nowotwór czy rak – wyjaśnienie pojęć

3. Komunikacja z pacjentem chorym onkologicznie

4. Funkcjonowanie pacjenta na różnych etapach procesu leczenia

5. Jakość życia chorych onkologicznie

6. Funkcjonowanie emocjonalne pacjentów i ich rodzin

7. Okres terminalny w chorobie nowotworowej

8. Formy wsparcia chorych onkologicznie

9. Praca z rodziną chorego

10. Proces żałoby-praca z osieroconymi

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne

• wykład z prezentacją multimedialną

• dyskusja

• analiza literatury

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 16:45 - 18:15, sala 211
Anna Machnik-Czerwik 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)