Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny - Psychologiczne aspekty ciąży i porodu 2.5-W-MON-69
Wykład monograficzny (WYK-MON) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Bielawska-Batorowicz, E. (2006). Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Kornas-Biela, D. (2004). Wokół początku ludzkiego życia. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Lichtenberg-Kokoszka, E., Janiuk E., Kierpal P. (2014). Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Trempała J. (2016). Psychologia rozwoju człowieka (rozdział 6). Warszawa: PWN.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka (rozdział 1). Warszawa: PWN.

Bielawska-Batorowicz, E. (1999). Psychologia prokreacji jako dziedzina badań i obszar praktycznej działalności człowieka. Przegląd Psychologiczny, tom 42, nr 1-2, 221-239.

Bielawska-Batorowicz, E. (2002). Psychologia prokreacji: stan obecny i perspektywy. Acta Universitas Lodziensis. Filia Psy-chologica 6, 15-28.

Kalus, A., Kiełek-Rataj, E. (2014). Unfulfilled parenhood in the eyes of young adults, w: Health Psychology Report, nr 2, ss. 189-196.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Barton-Smoczyńska, I. (2015). O dziecku, które odwróciło się na pięcie. Częstochowa: Edycja św. Pawła.

Dąbrowska-Wnuk, M. (2010). Oczekiwanie na narodziny pierwszego dziecka jako sytuacja trudna w życiu mężczyzny. W: T. Rostowska, A. Jarmołowska, Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Difin.

Bielawska-Batorowicz, E. (1995). Determinanty spostrzegania dziecka przez rodziców w okresie okołoporodowym (rozdział 1). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Bielawska-Batorowicz, E. (2014). Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki dla rodziny. W: I. Janicka, H. Li-berska. Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.

Kornas-Biela, D. (2003). Psychodynamiczny nurt w psychologii prenatalnej: wybrane problemy z obszaru prokreacji. Przegląd Psychologiczny, tom 46, nr 2, 179-196.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• zna terminologię używaną w psychologii prokreacji oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

• ma pogłębioną wiedzę o miejscu psychologii prokreacji w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk

• scharakteryzować funkcjonowanie człowieka w kontekście oczekiwania na narodziny dziecka;

• scharakteryzować funkcjonowanie rodziny w sytuacji utraty dziecka w okresie pre- i perinatalnym;

• znać teoretyczne podstawy pomocy psychologicznej w obszarze psychologii prokreacji

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić:

• wybrać właściwy sposób pomocy rodzicom w sytuacji utraty dziecka w okresie pre- i perinatalnym, ciąży zagrożonej

• wytłumaczyć mechanizmy funkcjonowania człowieka w kontekście oczekiwania na narodziny dziecka i odnieść je do praktyki w zakresie doboru metod pracy z nim;

• potrafi integrować wiedzę psychologiczną z wiedzą medyczną w celu analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych a także diagnostycznych w sytuacji ciąży, ciąży zagrożonej, utraty ciąży, przebiegu porodu

• potrafi sprawnie komunikować się z położnymi w procesie wspierania rodziców oczekujących na narodziny dziecka

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• pogłębioną świadomość poziomu swojej wie-dzy dotyczącej psychologii prokreacji;

• rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobiste-go i zawodowego;

• ma świadomość specyfiki kontaktu z rodzicami oczekującymi na narodziny dziecka; rodzicami, którzy dziecko utracili w okresie pre- i perinatalnym;

• wrażliwość na zagadnienia etyki zawodowej psychologa.

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia: egzamin pisemny

Egzamin zawiera pytania otwarte (wymień, zdefiniuj, scharakteryzuj) oraz pytania zamknięte.

Podstawowe kryteria:.

ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawione uzyska-nej liczby punktów wg. zasady:

ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% +1 punktów z treści wykładowych

ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów z treści wy-kładowych

ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów z treści wykładowych

Zakres tematów:

1. Biologiczne, kulturowe i społeczne aspekty prokreacji.

2. Psychologia prokreacji a psychologia prenatalna.

3. Psychologiczne aspekty ciąży prawidłowej.

4. Ciąża wysokiego ryzyka.

5. Utrata dziecka w okresie prenatalnym.

6. Psychologiczne aspekty porodu.

7. Pomoc psychologiczna w obszarze psychologii prokreacji.

Metody dydaktyczne:

• Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych

• Elementy wykładu konwersatoryjnego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Kiełek-Rataj 38/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)