Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Basic statistics 1.S2.EP.TTP.18
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL

Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: North American edition. London: Sage.

Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important.

Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge.

Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

k_W01 - znajomość roli analizy statystycznej i metodologii badań w rozwoju nauk humanistycznych

k_W02 - znajomość terminologii używanej w analizie statystycznej

k_W07 - znajomość zasad etycznych, którymi należy się kierować podczas realizacji badań naukowych

Umiejętności:

k_U01 - umiejętność poprawnego stosowania terminów statystycznych w opisie pozyskanych wyników

k_U02 - umiejętność krytycznej interpretacji pozyskanych wyników

k_U03 - umiejętność doboru odpowiedniej metody statystycznej oraz interpretacji pozyskanych wyników

k_U06 - umiejętność samodzielnego formułowania pytań i problemów badawczych oraz doboru odpowiedniej metody w celu ich weryfikacji

Kompetencje:

k_K01 - kompetencje w zakresie planowania procesu badawczego

k_K05 - kompetencje w zakresie etyki badań naukowych i analizy statystycznej

Metody i kryteria oceniania:

test praktyczny – wykonanie zadań przy pomocy programu statystycznego - czyli test sprawdzający praktyczne wykorzystanie wiedzy/ kompetencji oraz umiejętności) + zadania domowe (komplet zadań domowych [2] upoważnia do podwyższenia oceny o 0,5)

ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zakres tematów:

1. Zakładanie bazy danych.

2. Rodzaje zmiennych i skal pomiarowych.

3. Statystyki opisowe (średnia, mediana, moda, odchylenie standardowe, kwartyle, minimum i maksimum).

4. Wizualizacja danych - histogramy.

5. test t dla dwóch prób niezależnych.

6. Test t dla dwóch prób zależnych.

7. Korelacja r Pearsona.

Metody dydaktyczne:

• prezentacje multimedialne

• zajęcia praktyczne – kształcenie umiejętności analizy i interpretacji statystycznej wyników badań

• konsultacje indywidualne

• praca własna z literaturą

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Rafał Gerymski 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)