Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pomocy psychologicznej 2.5-PODSTPOM-Z1
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 9
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Piber-Dąbrowska, K. , Cyryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. i Zechmiester, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

B. Literatura uzupełniająca

Bednarek, D. (2016). Zawód psycholog. Warszawa: PWN.

Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kleszczewska-Albińska, A. (2008). Tłumienie i wyolbrzymianie bodźców emocjonalnych – próba systematyzacji badań. Studia Psychologiczne, 46 (3), 5-16.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Posługiwać się terminologią używaną w psychologii uwzględniającej badania empiryczne na poziomie rozszerzonym;

• korzystać z pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (znać główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i meto-dy badań stosowanych w naukach społecznych);

• wykorzystać ze zrozumieniem podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz norm etycznych i zawodowych

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• pogłębionego obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych również przy wykorzystaniu źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);

• formułowania problemów badawczych; prezentowania i interpretowania wyników ba-dań, wyciągania wniosków;

• samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• gotowość do realizowania zadań zawodowych; aktywność, wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; zaangażowanie we współpracę;

• krytycyzm wobec odbieranych treści, zwłaszcza prezentowanych w materiałach popularnonaukowych

Metody i kryteria oceniania:

• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

• Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

• Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

• Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

• Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Zakres tematów:

Problematyka wykładu:

1. Wprowadzenie do zagadnienia pracy psychologa – kim jesteśmy i gdzie pracujemy

2. Zawód psycholog - ujęcie praktyczne

3. Psychologia jako nauka empiryczna

4. Podstawowe terminy empiryczne używane w psychologii

5. Tworzenie własnej bazy teoretycznej – jak i gdzie szukać materiałów

6. Umiejętność czytania tekstów empirycznych (analiza wyników i wnioskowanie)

7. Źródła pomocne w planowaniu i opracowywaniu własnych projektów badawczych

8. Komunikowanie wyników badań własnych

9. Teksty naukowe a popularnonaukowe

10. Ochrona własności intelektualnej i plagiat

Metody dydaktyczne:

• wykłady

• konsultacje

• osobista praca warsztatowa

• realizowane projekty

• dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Angelika Kleszczewska-Albińska 65/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)