Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia procesów poznawczych 2.5-PSPROC1
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina

Nęcka, Orzechowski i Szymura (2013). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN

Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.

Strelau J., (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN

Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.

Strelau J., (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: znać najważniejsze pojęcia z zakresu psychologii procesów poznawczych, znać podstawowe mechanizmy procesów poznawczych, mieć wiedzę na temat teorii psychologicznych podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych, znać przebieg procesów prawidłowych i ich zaburzenia

Odniesienie do efektów kiierunkowych: K_W01, K_W02, K_W03, K_W06

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: posługiwania się terminologią, pojęciami i teoriami, które są specyficzne dla psychologii procesów poznawczych, posiadać umiejętność analizy zmiennych psychologicznych i wskaźników zmian w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych, umiejętność zastosowania przyswojonej wiedzy w toku opanowywania innych dziedzin psychologii Odniesienie do efektów kierunkowych: K_U01, K_U05

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: umiejętność krytycznej analizy i wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz umiejętność rozwiązywania problemów, jest otwarty na nowe tendencje we współczesnej nauce

Odniesienie do efektów kierunkowych: K_K01, K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium: test wiedzy, zadania problemowe

Podstawowe kryteria dopuszczające do testu wiedzy z konwersatorium:

Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie usprawiedliwione nieobecności, pozostałe usprawiedliwione nieobecności wymagają pisemnego zaliczenia).

Aktywność

Ocena pozytywna z zadań problemowych realizowanych w trakcie ćwiczeń

Podstawowe kryteria dopuszczające do egzaminu:

Uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń

Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na pod-stawie uzyskanej liczby punktów wg. zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do psychologii poznawczej. Zajęcia organizacyjne.

2. Uwaga i świadomość – rozwój uwagi, różnice indywidualne w uwadze

3. Percepcja – wrażenia zmysłowe, wrażliwość i czułość; analiza procesu spostrzegania, prawa spostrzegania.

4. Pamięć – strategie pamięciowe i mnemotechniki; pamięć odtwórcza czy twórcza? Zawodność pamięci.

5. Pamięć autobiograficzna

6. Wyobrażenia i wyobraźnia a inne procesy psychiczne. Wyobraźnia w twórczości.

7. Pojęcia i schematy – schematy poznawcze, przekonania i skrypty w doświadczeniu indywidualnym

8. Organizacja i nabywanie wiedzy

9. Myślenie i rozumowanie

10. Psychologiczne uwarunkowania rozwiązywania problemów

11. Psychologiczne uwarunkowania wydawania sądów i podejmowania decyzji

12. Język i mowa – rozwój mowy i przyswajanie języka, zaburzenia mowy

13. Zaliczenie

Metody dydaktyczne:

- Mini-wykład z prezentacją multimedialną,

- Dyskusje,

- Zadania problemowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jakub Filipkowski 22/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Stawiarska-Lietzau 21/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Stawiarska-Lietzau 18/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Stawiarska-Lietzau 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)