Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stres, kryzys i trauma w perspektywie psychobiologicznej 2.5-FAK228
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

• Haselton, M. (2019). Ukryta inteligencja hormonów. Warszawa: Prószyński.

• Kalat, J.W. (2006). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.

• Keysers, Ch. (2017). Empatia. Kraków: Copernicus Center Press.

• LeDoux, J. (2017). Lęk. Neuronauka na tropie źródeł lęku i strachu. Kraków: Copernicus Center Press.

• Plomin R. (2020). Matryca- Jak DNA programuje nasze życie. Kraków: Copernicus Center Press.

• Samborska-Sablik A., Sablik Z. (2010). "Trudny Pacjent"- pacjent z zaburzeniami psychosomatycznymi w podstawowej opiece zdrowotnej. Orzecznictwo Lekarskie, 7(2), 134-138

• Van der Kolk, B. (2018). Strach ucieleśniony. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

• Walsh K., Darby D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. Gdańsk: GWP

• Woźniewicz A. (2018). Sposób klasyfikacji zaburzeń psychosomatycznych. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 18 (3), 283-289

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• student zna terminologię stosowaną w psychologii w perspektywie psychobiologicznej na poziomie rozszerzonym (K_W01)

Umiejętności:

• student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w perspektywie psychobiologicznej (K_U05)

Kompetencje:

• student jest gotowy do realizowania zadań zawodowych, a w swojej pracy wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii (K_K01)

• student wykazuje krytycyzm wobec odbieranych treści szanując i przestrzegając zasad etyki zawodu psychologa (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

1. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach w wymiarze nie przekraczającym 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. Nieobecność na zajęciach może być usprawiedliwiona tylko poprzez okazanie zwolnienia lekarskiego. Zaliczenie nieusprawiedliwionej nieobecności odbywa się indywidualnie, po wcześniejszym ustaleniu formy zaliczenia z prowadzącym zajęcia.

2. Opracowanie pracy pisemnej na zadany temat z wykorzystaniem wskazanych źródeł.

Zakres tematów:

• Fizjologiczna reakcja na stres, kryzys i traumę

• Neuropsychologiczne ujęcie stresu, kryzysu i traumy

• Reakcje na stres, kryzys i traumę w perspektywie rozwoju fizjologicznego człowieka

• Behawioralne reprezentacje zjawisk fizjologicznych w stresie, kryzysie i traumie

• Wykorzystanie wiedzy z zakresu psychobiologii i fizjologii stresu w planowaniu wsparcia psychologicznego i interwencji terapeutycznych

• Psycholog w zespole interdyscyplinarnym na gruncie psychologii klinicznej (psychosomatyka, psychoonkologia i inne)

Metody dydaktyczne:

• prezentacje multimedialne

• studium przypadku

• praca z filmem

• dyskusje w grupie

• analiza tekstów naukowych i innych

uwaga: stosowane metody zostaną dostosowane do możliwości technologicznych i ewentualnych ograniczeń wynikających z sytuacji epidemiologicznej w kraju

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Wiktoria Kubiec 28/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)