Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narzędzia diagnozy psychologicznej 2.5-FAK230
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Literatura wykorzystywana podczas zajęć

• Gałecki P., Pilecki M., Rymaszewska J., Szulc A., Sidorowicz S., Wciórka J. (2020). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Wrocław, Edra Urban&Partner

• Morrison J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków, WUJ

• Stemplewska- Żakowicz, K. (2009).O różnorodności form wywiadu oraz prób jej uporządkowania. W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: PTP.

•Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Relacja diagnostyczna. W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.), Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem

•Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.).(2009). Wywiad psychologiczny 3. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.

• Pużyński S., Rybakowski J., Wciórka J. (2011), Psychiatria. Podstawy Psychiatrii Tom I, Elsevier Urban i Partner

• Podręczniki i arkusze do poszczególnych testów. Pracownia Testów Psychologicznych, PTP, Warszawa

2. Literatura uzupełniająca

• Bilikiewicz A. (red.) (2011) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa, PZWL

• Kępiński A. (1986), Psychopatologia nerwic, Warszawa, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich

• Kępiński A. (2012), Lęk, Wydawnictwo Literackie

• Kępiński A. (2013), Psychopatie, Wydawnictwo Literackie

• Kucharska-Pietura K., Wilkos E., Sławińska K. (2012). Diagnoza neuropsychologiczna w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria po dyplomie, 9(3), 52-57

• Pużyński S., Wciórka J. (2000), Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki

diagnostyczne. Kraków, Versalius

Efekty uczenia się:

Wiedza- w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

- znać metody diagnozy klinicznej takie jak testy, obserwacja i wywiad

- scharakteryzować rodzaje wywiadów w psychologii

- scharakteryzować czynniki pomocne w budowaniu i utrzymywaniu kontaktu diagnostycznego

- znać zasady i normy etyczne przy przeprowadzaniu procesu diagnozy

- znać zasady konstruowania i udzielania informacji zwrotnej

Umiejętności- w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:

- posługiwać się metodami diagnozy psychologicznej takimi jak testy, obserwacja i wywiad

- przeprowadzać różne rodzajów wywiadów w psychologii

- budować i utrzymywać kontakt diagnostyczny

- udzielać informacje zwrotne

Kompetencje- student ma:

- pogłębioną świadomość swojej wiedzy na temat diagnozy psychologicznej i konieczności doskonalenia swojego warsztatu diagnostycznego

jest gotowy do przeprowadzania diagnozy psychologicznej

- posiada rozwagę w podejmowaniu działań diagnostycznych

- jest odpowiedzialny za kontakt z człowiekiem potrzebującym diagnozy psychologicznej

- jest przekonany o konieczności zachowania zasad profesjonalizmu i zasad etycznych w pracy z człowiekiem

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić na podstawie zaświadczenia lekarskiego dostarczonego do 7 dni od ustania przyczyny nieobecności osobiście lub drogą elektroniczną)

- opracowanie pracy na zadany temat i przedstawienie jej w formie prezentacji multimedialnej dla grupy

Zakres tematów:

• Zastosowanie narzędzi diagnozy w praktyce klinicznej dziecka i człowieka dorosłego

• Etyka zawodu psychologa w diagnozie klinicznej

• Kliniczny wywiad psychologiczny jako integralna część procesu diagnostycznego

• Obserwacja psychologiczna jako integralna część procesu diagnostycznego

• Testy i narzędzia diagnozy psychologicznej stosowane w wybranych sytuacjach klinicznych

• Procedura poszukiwania lub opracowania narzędzia diagnostycznego mającego zastosowanie w obszarze diagnozy klinicznej człowieka dorosłego

Metody dydaktyczne:

- prezentacje multimedialne

- praca z podręcznikiem testów psychologicznych

- analiza literatury

- dyskusja

- analiza filmów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Wiktoria Kubiec 15/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)