Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia osobowości 2.5-PSOSOBOW
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Hall C. S., Lindzey G. (2001). Teorie osobowości. Warszawa: PWN.

2. Horney K. (2009). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis.

3. Mróz B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

4. Mróz B. (2015). 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

5. Oleś P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

6. Oleś P., Puchalska-Wasyl M., Sobol-Kwapińska M. (red.) (2006). O osobowości praktycznie wszystko, Ćwiczenia z psychologii osobowości. Warszawa-Lublin: Scholar-KUL.

Efekty uczenia się:

K_W01

K_W03

K_W06

K_U04

K_U05

K_U07

K_K02

K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja wiedzy on-line.

Zaliczenie ćwiczeń

- ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów

- ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów

- ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zagadnień psychologii osobowości: Czym zajmuje się psychologia osobowości? Czym jest osobowość? Główne kontrowersje wokół osobowości (motywacja – charakter świadomy czy nieświadomy? co kształtuje osobowość – natura czy wychowanie? osoba czy sytuacja? program biologiczny czy intencjonalny?).

2. Podejścia badawcze w psychologii osobowości: badanie kliniczne, korelacyjne i eksperymentalne. Możliwości i ograniczenia każdego z podejść.

3. Klasyczna psychoanaliza (Freud) i nurt psychodynamiczny w teorii osobowości. Psychologia analityczna – Jung.

4. Neopsychoanaliza – Horney (neurotyczna osobowość – aspekt współczesny w terapii nerwic).

5. Fromm – analiza wyników badań nad syndromami „wzrostu” i „rozpadu” w oparciu o literaturę.

6. Teoria potrzeb i studium świadomej osoby (Murray, ogólne omówienie metod TAT, CAT).

7. Przykładowe teorie cech: Eysenck – ogólne omówienie EPQ-R; teoria Wielkiej Piątki - Costa i McCrae – ogólne omówienie NEO-FFI lub NEO-PI-R.

8. Ogólne omówienie teorii społecznego uczenia się.

9. Psychologia humanistyczna: ogólne omówienie fenomenologicznej teorii Rogersa (założenia terapii rogeriańskiej) lub Maslowa teorii motywacyjnej.

10. Psychologia humanistyczna: ogólne omówienie egzystencjalnej teorii Frankla.

11. Integracja nauki o osobowości: Model Osobowościowo-Aksjologiczny MOA – B. Mróz, ogólne omówienie Zmodyfikowanego Kwestionariusza Poczucia Jakości Życia Z-KPJŻ.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia on-line

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Mróz 23/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Zmaczyńska-Witek 24/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Zmaczyńska-Witek 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)