Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i praktyka -psychologia kliniczna 2.5-PKTIP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Samodzielny wybór literatury zgodnie z tematyką zadań

Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Feltham, C., Horton, I. (2013) Psychoterapia i poradnictwo t. 1 i 2. Gdańsk: GWP

Morrison, J. (2015) DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Paluchowski W. (2001) Diagnoza Psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces - narzędzia - standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a

A2: do samodzielnego studiowania przez studentów:

Gelso. Ch., Hayes, J. (2005). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP

Heaton, A. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: GWP

Efekty uczenia się:

- w zakresie wiedzy: student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej: zna podstawowe teorie i zjawiska, zna terminologię, rozumie mechanizmy różnorodnych zaburzeń, zna metody diagnostyczne, ma wiedzę co do sposobów skutecznych metod leczenia oraz rehabilitacji. Zna podstawowe metody profilaktyczne.

- w zakresie umiejętności: student potrafi zastosować podstawowe metody diagnostyczne i je interpretować. Zna zasady kontaktu, potrafi prowadzić wywiad kliniczny, rozwiązuje proste zadania z zakresu diagnostyki różnicowej.

- w zakresie kompetencji: student jest wrażliwy na problemy osób cierpiących z powodu różnorodnych trudności/ zaburzeń. Cechuje go empatia i etyka zawodowa.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja zespołowa na wybrany temat

Obecność (dopuszczalna 1 nieobecność) i aktywny udział w zajęciach

Ocena końcowa – na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady

Ocena dostateczna jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

Ocena dobra jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

Ocena bardzo dobra jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zakres tematów:

Program zajęć:

Rola i zadania psychologa w pracy z pacjentem w różnych kontekstach: szpital, poradnia, praktyka prywatna

Podstawy postępowania terapeutycznego w wybranych zaburzeniach psychicznych - praktyka oparta na dowodach

Metody oceny postępów terapii (SCL, CORE-OM)

Metody dydaktyczne:

Mini-wykład, dyskusje, analizy przypadków, zajęcia warsztatowe, praca w zespołach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Stawiarska-Lietzau 26/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Stawiarska-Lietzau 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)