Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia 2.5-PSROZWC
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura uzupełniająca: Brzezińska A. I. (2006). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2006.
• Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, Poznań
• Kalus A. (2016). Narratives of identity in adopted adolescents: interview analysis, w: Archives of Psychiatry and Psychotherapy /Polish Psychiatric Association, Kraków: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, vol. 18, nr 4, ss. 35-42.
• Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa.
• Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN
• Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa: PWN
• Liberska H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia ro-dziny. Warszawa: PWN, (ss. 224-235).
• Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka.T.1. Warszawa: PWN.
• Schaffer D.R. i Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju człowieka. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Wyd. Harmonia Universalis. (Rozdziały 1 – 7, 9 – 11, 13 – 15).

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa [wybrane rozdziały]

• Oleszkowicz A., Senejko A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: PWN (część I i II)

• Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Wykład:

• Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa [wybrane rozdziały]

• Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar [wybrane rozdziały]

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Posługiwać się terminologią z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz zastosować tę wiedzę w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

• Posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, kulturowych) oraz znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa i dorosłości.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność:

• pogłębionej obserwacji, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT)

• samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenie się przez całe życie i ukierunkowywania innych w tym zakresie

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• Umiejętność krytycyzmu wobec odbieranej treści

• przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.

Metody i kryteria oceniania:

Test pisemny platforma MOODLE jednokrotnego i wielokrotnego wyboru

Ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska minimum 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska minimum 80% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska minimum 90% punktów

KOD KURSU

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac6c050ea87dd43849fdafa1f9a38a450%40thread.tacv2/conversations?groupId=6afa2953-93c7-4446-b736-09f365aad428&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5

Zakres tematów:

A. Problematyka wykładu:

1. Przedmiot, zadania i działy współczesnej psychologii rozwojowej

2. Podejście badawcze w psychologii rozwoju człowieka

3. Wybrane koncepcje rozwoju człowieka

4. Rozwój jako proces zmiany.

5. Mechanizmy psychologiczne w procesie rozwoju

6. Teoria przywiązania (J. Bowlby)

7. Teoria rozwoju psychospołecznego (E. Erikson)

8. Zadania rozwojowe w okresie adolescencji – rozwój tożsamości

9. Zadania rozwojowe w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości.

10. Rozwój w rodzinie

Metody dydaktyczne:

• wykłady

• elementy wykładu konwersatoryjnego

• pytania problemowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alicja Kalus 78/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)