Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kryzys psychologiczny i trauma w ujęciu klinicznym 2.5-FAK233-Z1
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj zajęć przedmiotu: fakultatywne
Tryb prowadzenia: Realizowany w sali
Założenia: Cele przedmiotu:
- w zakresie wiedzy (przedstawienie terminologii stosowanej w praktyce klinicznej pracy z osobami w sytuacji kryzysu i traumy, na poziomie rozszerzonym, teoretycznych podstaw działań profilaktycznych i interwencyjnych w praktyce klinicznej w obszarze kryzysu i traumy oraz uporządkowanej wiedzy o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym)
- w zakresie umiejętności (kształtowanie umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w obszarze traumy i kryzysu psychologicznego)
- w zakresie kompetencji (budowanie krytycyzmu wobec odbieranych treści z jednoczesnym poszanowaniem i przestrzeganiem zasad etyki zawodu psychologa)

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

• LeDoux, J. (2017). Lęk. Neuronauka na tropie źródeł lęku i strachu. Kraków: Copernicus Center Press.

• Van der Kolk, B. (2018). Strach ucieleśniony. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

• Wachtel, P. L. (2012). Komunikacja terapeutyczna. Kraków: WUJ.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Jezierska J. (2019). Diagnoza w obszarze interwencji kryzysowej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(2), 191-204

• Steuden S., Janowski K. (2016). Trauma- kontrowersje wokół pojęcia, diagnoza, następstwa, implikacje praktyczne. Roczniki psychologiczne, XIX, 3, 549-565

Efekty uczenia się:

Wiedza- w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• zastosować terminologię stosowaną w praktyce klinicznej pracy z osobami w sytuacji kryzysu i traumy, na poziomie rozszerzonym

• rozpoznawać i definiować teoretyczne pod-stawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w praktyce klinicznej w obszarze kryzysu i traumy oraz prezentuje uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym

Umiejętności- w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność:

• obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych

• analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w obszarze traumy i kryzysu psychologicznego

Kompetencje społeczne- w wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje:

• gotowość do realizowania zadań zawodowych w obszarze pracy klinicznej z osobami doświadczającymi traumy i kryzysu psycho-logicznego

• krytycyzm wobec odbieranych treści szanując i przestrzegając zasad etyki zawodu psychologa

Metody i kryteria oceniania:

1. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach w wymiarze nie przekraczającym 1 nieusprawiedliwionej nieobecności. Nieobecność na zajęciach może być usprawiedliwiona tylko poprzez okazanie zwolnienia lekarskiego.

• Zaliczenie nieusprawiedliwionej nieobecności odbywa się indywidualnie, po wcześniejszym ustaleniu formy zaliczenia z prowadzącym zajęcia.

2. Opracowanie pracy pisemnej na zadany temat z wykorzystaniem wskazanych źródeł.

Zakres tematów:

1. Pojęcie kryzysu psychologicznego i interwencji kryzysowej w ujęciu klinicznym

2. Pojęcie traumy (teoria, diagnoza i terapia)

3. Kryzys psychologiczny i trauma w cyklu życia (ukazanie kryzysu i traumy w perspektywie life-span)

4. Wsparcie psychologiczne, poradnictwo i psychoterapia w kryzysie i traumie

5. Etyka zawodowa psychologa udzielającego profesjonalnej pomocy pacjentowi/klientowi w kryzysie lub traumie

6. Omówienie dynamiki wybranych kategorii kryzysu psychologicznego i traumy: choroba własna i bliskich, śmierć i umieranie, żałoba, doświadczanie przemocy, sieroctwo (również społeczne), trauma relacyjna, trauma złożona

Metody dydaktyczne:

• prezentacje multimedialne

• studium przypadku

• praca z filmem

• dyskusje w grupie

• analiza tekstów naukowych i innych

uwaga: stosowane metody zostaną dostosowane do możliwości technologicznych i ewentualnych ograniczeń wynikających z sytuacji epidemiologicznej w kraju

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Wiktoria Kubiec 34/33 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)