Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty integracji grupowej 2.5-WARINT
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Podstawowa:

Belbin, M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP.

Katzenbach, J.R., Smith, D.K. (2001). Siła zespołów. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

McKay, M., Davis, M., & Fanning, P. (2013). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. (Rozdział 19, Małe grupy)

Wojciszke, B. (2003). Człowiek wśród ludzi. Warszawa: SCHOLAR. (Rozdział 11, Grupa społeczna)

Literatura uzupełniająca:

Adler, R. B., Rosenfeld, L. B., Proctor II, R. F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis.

Doliński, D. (2000). Inni ludzie w procesach motywacyjnych – kiedy obecność innych pomaga? Efekt facylitacji społecznej, próżniactwo społeczne. W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki. Tom II. (s. 494 – 502). Gdańsk: GWP.

Domachowski, W. (1984). Syndrom grupowego myślenia. W: W. Domachowski, S. Kowalik, Z. Miluska (red.), Z zagadnień psychologii społecznej. (s.120 -132). Warszawa: PWN.

Kirby, A., Pietrzak, T., Masłowska-Pietrzak, K. (2011). Gry szkoleniowe: materiały dla trenerów. Zestaw 1. ABC a Wolters Kluwer business.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wskazać pozytywne i negatywne aspekty pracy w grupie oraz wiem czym jest efekt próżniactwa społecznego i syndrom myślenia grupowego.

Student wykazuje się wiedzą w zakresie ról zespołowych, zna podstawowe typologie ról grupowych oraz wie, które z ról wspierają prowadzącego, a które są dla niego wyzwaniem.

Student potrafi wyjaśnić czym jest przywództwo w grupie oraz wskazać cechy dobrego lidera.

Student posiada wiedzę dotyczącą źródeł konfliktów w zespole oraz strategii postępowania w sytuacji konfliktu.

Umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje umiejętność otwierania się na innych, uważnego słuchania i skutecznego porozumiewania się z członkami zespołu.

W zakresie umiejętności student posiada umiejętność współdziałania z innymi oraz wypełniania zadań grupowych.

Student wykazuje umiejętność konstruktywnego radzenia sobie z sytuacją konfliktu w zespole, asertywność oraz umiejętność udzielania feedbacku.

Kompetencje

W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje wrażliwość na potrzeby innego człowieka w grupie oraz prezentuje zachowania pomocowe względem innych w grupie.

W zakresie kompetencji student wykazuje kompetencje do efektywnego funkcjonowania w grupie społecznej, wypracowania wspólnych norm i zasad obowiązujących w grupie oraz rozwiązywania problemów grupowych.

Metody i kryteria oceniania:

- Przygotowanie prezentacji "My jako grupa" w grupach 3-4 osobowych i zaprezentowanie jej podczas zajęć,

- obecność, aktywność i zaangażowanie w prowadzone zajęcia.

Zakres tematów:

1. Ja i inni – wzajemne poznanie się. Zajęcia wprowadzające, kontrakt.

2. Ja w grupie. Motywy przynależności do grup.

3. Role w zespole – czy Belbin wystarczy?

4. Jak działać z innymi? Zasady dobrej współpracy.

5. Zalety i wady pracy zespołowej. Syndrom myślenia grupowego, efekt próżniactwa społecznego.

6. Team building.

7. Cechy dobrego lidera – jak skutecznie pociągnać za sobą zespół?

8. Sztuka skutecznego rozwiązywania konfliktów w zespole.

Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu interaktywnego

Zadania grupowe

Ćwiczenia praktyczne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Kwaśnicka 24/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Szeląg 20/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Szeląg 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)