Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia procesów poznawczych 2.5-PSPROC1
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Nęcka, Orzechowski i Szymura (2013). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN

Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.

Strelau J., (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN

Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.

Strelau J., (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

C. Literatura uzupełniająca

Eysenck H., Eysenck M. (1996). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdań-skie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina

Klawiter A. (red.). (2008). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość. Tom 1. Warsza-wa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klawiter A. (red.). (2009). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pinker S. (2002) Jak działa umysł. Warszawa: KiW.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: znać najważniejsze pojęcia z zakresu psychologii procesów poznawczych, znać podstawowe mechanizmy procesów poznawczych, mieć wiedzę na temat teorii psychologicznych podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych, znać przebieg procesów prawidłowych i ich zaburzenia

Odniesienie do efektów kiierunkowych: K_W01, K_W02, K_W03, K_W06

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: posługiwania się terminologią, pojęciami i teoriami, które są specyficzne dla psychologii procesów poznawczych, posiadać umiejętność analizy zmiennych psychologicznych i wskaźników zmian w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych, umiejętność zastosowania przyswojonej wiedzy w toku opanowywania innych dziedzin psychologii Odniesienie do efektów kierunkowych: K_U01, K_U05

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: umiejętność krytycznej analizy i wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz umiejętność rozwiązywania problemów, jest otwarty na nowe tendencje we współczesnej nauce

Odniesienie do efektów kierunkowych: K_K01, K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy

Podstawowe kryteria dopuszczające do egzaminu:

Uzyskanie pozytywnej oceny z konwersatorium

Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na pod-stawie uzyskanej liczby punktów wg. zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punk-tów

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych. Rozwój psychologii poznawczej. Metody badań nad poznaniem.

2. Uwaga i świadomość. Kontrola poznawcza

3. Percepcja: wrażenia zmysłowe, podstawowe prawa psychofizyki, teoria detekcji sygnałów. Charakterystyka procesu spostrzegania: spostrzeganie jako proces oddolny i odgórny. Teorie percepcji.

4. Pamięć: rodzaje i funkcje pamięci. Systemy pamięci – sensoryczna, krótkotrwała, robocza, długotrwała. Systemy pamięci trwałej – semantyczna, epizodyczna, proceduralna.

5. Pamięć: charakterystyka czynności pamięciowych – zapamiętywanie, przechowywanie, przypominanie. Strategie pa-mięciowe.

6. Pamięć autobiograficzna

7. Podstawowe reprezentacje poznawcze – wyobrażenia i wyobraźnia

8. Podstawowe reprezentacje poznawcze –pojęcia i schematy

9. Podstawowe reprezentacje poznawcze – wiedza

10. Złożone procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie

11. Złożone procesy poznawcze: rozwiązywanie problemów

12. Złożone procesy poznawcze: wydawanie sądów i podejmowanie decyzji

13. Język i mowa

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Stawiarska-Lietzau 71/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)