Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne aspekty niepłodności 2.5-WFAK81
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: 1. Nakić Radoš, Soljačić Vraneš, Tomić. & Kuna (2020). Infertility-related stress and sexual satisfaction: adyadic approach. J Psychosom Obstet Gynaecol. 2020 Apr 23;1-8.
doi: 10.1080/0167482X.2020.1752658.
2. Bidzan M. (2010). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-społecznym. Oficyna Wydawnicza IMPULS
3. Kalus Alicja, Szymańska Joanna: Structure of family relationships in family systems of spouses who do not take parent
roles, Archives of Psychiatry and Psychotherapy, vol. 22, nr 3, 2020, s. 69-78, DOI:10.12740/APP/117706
4. Kiełek-Rataj Ewa, Wendołowska Anna, Kalus Alicja, Czyżowska Dorota: Openness and Communication Effects on
Relationship Satisfaction in Women Experiencing Infertility or Miscarriage: A Dyadic Approach, International Journal
of Environmental Research and Public Health, MDPI, vol. 17, nr 16, 2020, s. 1-20, DOI:10.3390/ijerph17165721
5. Kalus Alicja: Obraz relacji rodzinnych u adoptowanych adolescentów, W: Rodzicielstwo i różne jego oblicza / Brągiel
Józefa, Górnicka Beata (red.), 2020, Uniwersytet Opolski, ISBN 978-83-7395-864-7, s. 17-28.
6. Wendołowska, A.; Kiełek-Rataj, E.; Kalus, A.; Czyżowska, D. Perceived Partner’s Self-Control and Social Support Effects on Relationship Satisfaction in Couples Experiencing Infertility or Miscarriage: Dyadic Analyses. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, 1970. https://doi.org/10.3390/ijerph19041970
7. Wendołowska, A., Kiełek-Rataj, E., Kalus, A., & Czyżowska, D. (2021). The effect of depression and the reframing strategy on the level of satisfaction with family life in infertile and post-miscarriage couples: dyadic analyzes. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 47(3), 150-173. https://doi.org/10.34766/fetr.v47i3.874
8. Kalus A. (2009). Funkcjonowanie systemu rodziny adopcyjnej. Analiza psychologiczna. Opole

Literatura:

1. Bielawska-Batorowicz E. (2014). Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki dla rodziny W: I Janicka. H. Liberska (red). Psychologia rodziny, ss. 411-433, Warszawa: PWN

2. Kalus A. (2014). Rodzina adopcyjna. W: I Janicka. H. Liberska (red). Psychologia rodziny, ss. 331-350, Warszawa: PWN.

3. Golombok, S., Zadeh, S., Imrie, S., Smith, V., & Freeman, T. (2016). Single mothers by choice: Mother-child relationships and children’s psychological adjustment. Journal of Family Psychology, 30(4), 409-418.

4. Kalus. A., Ogorzały P. (2021). Tożsamość rodzicielska w narrcjach matek adopcyjnych W: E. Napora ((red.). Niepokoje i nadzieje współczesnej rodziny. Teoria i praktyka. Częstochowa (ss. 35-55)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną

Forma pisemna - pytania otwarte

Treści z wykładu i lektury obowiązkowej

Ocena dostateczna - minimum 60%

Ocena dobra - minimum 80%

Ocena bardzo dobra - minimum 90%

Zakres tematów:

1. Istota i zakres zjawiska niepłodności

2. Psychologiczna charakterystyka niepłodności.

3. Praca psychologa z osobami niepłodnymi.

4. Psychologiczna charakterystyka poronienia i strat okołoporodowych.

5. Praca psychologa z osobami po starcie prenatalnej i okołoporodowej

6. Metody wspomaganego rozrodu

7. Psychologiczne i prawne aspekty adopcji

Metody dydaktyczne:

Wykład

Elementy wykładu konwersatoryjnego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alicja Kalus 75/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)