Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowawcza i edukacji 2.5-PSWYCH-ED-Z
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 18
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Założenia: Cele przedmiotu:
- w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę na temat przedmiotu, aparatu pojęciowego oraz teoretycznych koncepcji współczesnej psychologii wychowawczej; zna teorie opisujące i wyjaśniające uwarunkowania, przebieg, mechanizmy oraz efekty oddziaływań wychowawczych. Student posiada wiedzę na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego
- w zakresie umiejętności: student posiada umiejętność aplikowania wiedzy z zakresu psychologii rozwoju i psychologii wychowawczej do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji z życia codziennego oraz przekazywania tej wiedzy w sposób komunikatywny w języku ogólnie zrozumiałym. Student potrafi: wskazywać czynniki blokujące i stymulujące rozwój w wybranych obszarach i okresach rozwoju człowieka; dobierać adekwatne metody i narzędzia oddziaływania na jednostkę w procesie nauczania i wychowania.
- w zakresie kompetencji : student opanuje podstawy krytycznego myślenia w odniesieniu do norm rozwojowych oraz cechuje go wrażliwość etyczna

Literatura:

Literatura obowiązująca na konwersatoriach:

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2.

Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie., Kraków: IMPULS

Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS

Harwas-Napierała B. (2008). Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Poznań

Łaguna M., Lachowska B. (2003). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych. Lublin. Towarzystwo Naukowe KUL.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. wykorzystywaną w psychologii terminologię w obszarze psychologii wychowania i edukacji oraz w rozszerzonym stopniu zna i rozumie jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, np. psychologii rodziny, pedagogice.

2. na poziomie rozszerzonym wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich, tj. rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych.

Student potrafi:

1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, a także diagnozować i projektować działania o charakterze praktycznym.

Student jest gotów do:

1. zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

2. do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium

Opracowanie programu profilaktycznego lub wychowawczego w grupie kilkuosobowej

Aktywny udział w zajęciach

Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

• Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

• Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

• Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

• Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Zakres tematów:

1. Wychowanie dziecka w różnych okresach rozwoju: okres niemowlęcy i poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny i adolescencja.

2. Rozpoznawanie problemów wychowawczych w wybranych okresach rozwoju człowieka.

3. Analiza wybranych problemów edukacyjnych i wychowawczych

a.brak dojrzałości szkolnej

b. lęk separacyjny

c. nadpobudliwość psychoruchowa

d. agresja i autoagresja

e. używanie substancji psychoaktywnych

f. problemy z korzystaniem z nowych technologii (uzależnienie od Internetu, telefonu, gier)

g. problemy z realizacją obowiązku szkolnego

4. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze

5. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny

6. Wychowawcza rola szkoły i innych placówek edukacyjnych i wychowawczych

7. Diagnoza funkcjonowania szkolnego dzieci i młodzieży

8. Wychowanie i edukacja dzieci z problemami w rozwoju (niepełnosprawność intelektualna, autyzm, zespół Aspergera, nadpobudliwość psychoruchowa, niedostosowanie społeczne)

9. Podstawy konstruowania i prowadzenia programów profilaktycznych, psychokorekcyjnych i psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży – zajęcia warsztatowe

10. Praca psychologa w szkole

11. Praca psychologa w ośrodkach socjoterapeutycznych i wychowawczych

12. Debata oxfordzka na wybrany temat w obszarze wychowania/edukacji

Metody dydaktyczne:

• pytania problemowe

• elementy dyskusji – odniesienie treści wykładu do praktyki

• krytyczna analiza tekstu

• studium przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Zofia Kardasz 21/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Dymecka 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www5-4 (2025-01-17)