Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupełniająca: |
1.Davis D.E..GIS dla każdego. Wyd. Mikom, Warszawa, 2009.
2.Medyńska-Gulij B. Kartografia. Zasady i zastosowania geowizualizacji, Wyd. PWN, Warszawa, 2015
|
Rodzaj zajęć przedmiotu: |
obowiązkowe
|
Tryb prowadzenia: |
Realizowany w sali
|
Założenia: |
1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy geoinformatycznej oraz dostępnymi w Polsce cyfrowymi zasobami danych przestrzennych.
2. Omówienie podstawowych funkcji GIS oraz możliwości ich zastosowania do analizy i kwantyfikacji procesów i zjawisk: przyrodniczych, gospodarczych, demograficznych i społecznych.
3. Rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie technik: pozyskiwania, integrowania, analizy oraz wizualizacji i udostępniania danych i cyfrowych modeli w systemie GIS.
4. Wykształcenie umiejętności wykorzystania systemów informacji geograficznej jako narzędzia wspomagającego rozwój jednostek samorządu terytorialnego.
|
Literatura: |
1. Longley P., Goodchild M., Maguire D., Rhind D. GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa, 2007.
2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R.. GIS. Obszary zastosowań. PWN, Warszawa, 2008.
3. Izdebski W. Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w
Polsce Wyd. Geo-System Sp. z o.o., Warszawa, 2018
4. Pieniążek M., Zych M. Mapy statystyczne - opracowanie i prezentacja danych. GUS, Warszawa, 2017
|
Efekty uczenia się: |
Umiejętności: student potrafi
4. Identyfikować i interpretować struktury procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych
w jednostkach terytorialnych z zastosowaniem geograficznych systemów informacyjnych (K_U14);
5. Dobrać i pozyskać wiarygodne dane przestrzenne i metadane z powszechnie dostępnych w Polsce zasobów referencyjnych i tematycznych baz GIS na potrzeby analizy procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych w jednostkach terytorialnych (K_U07);
6. Tworzyć struktury geobazy oraz implementować atrybuty opisowe i geometrię pozyskanych danych społeczno-gospodarczych i przyrodniczych (K_U07);
7. Posługiwać się narzędziami geoinformatycznymi na potrzeby prowadzenia ukierunkowanych analiz w celu rozwiązywania złożonych problemów ekonomicznych (K_U07).
8. dokonać analizy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych (K_U06).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratorium: cztery indywidualne prace projektowe (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8), aktywność i postawa podczas zajęć (4, 5, 9).
Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Laboratorium: ustalenie oceny końcowej na podstawie: ocen uzyskanych z indywidulanych prac projektowych (90%), aktywności i postawy podczas zajęć (10%) .
|
Zakres tematów: |
Omówienie interfejsu, struktury i podstawowych narzędzi programu typu GIS.
Identyfikacja różnych typów danych, układów współrzędnych i systemów odniesień.
Przygotowywanie baz danych przestrzennych na potrzeby projektu, integracja danych wektorowych i rastrowych w ramach geobazy.
Wykorzystanie usług sieciowych do pozyskiwania danych przestrzennych z zasobów różnych instytucji.
Wyszukiwanie i selekcja obiektów przestrzennych względem przyjętych kryteriów .
Wykonywanie analiz przestrzennych na danych wektorowych..
Wykonywanie analiz przestrzennych na danych rastrowych.
Wykonywanie analiz geostatystycznych, metody estymacji rozkładu wybranych zjawisk .
Etapy tworzenia kompozycji mapy (cyfrowego modelu) z zastosowaniem podstawowych zasad geowizualizacjii. Moduł tworzenia modeli cyfrowych w programie typu GIS.
|
Metody dydaktyczne: |
Laboratorium: ćwiczeniowo-praktyczne, analiza materiałów źródłowych, studium przypadku
|