Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pomocy psychologicznej 2.5-PODSTPOM
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca:
Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo
Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo.T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Założenia: Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstawowych zasad udzielania pomocy psychologicznej, rodzajów pomocy oraz jej zastosowań, a także podstawowych umiejętności i kompetencji niezbędnych do skutecznego i zgodnego z zasadami etyki udzielania pomocy.
Literatura:

Literatura podstawowa:

Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza

Strelau, J. (2002) (red.) Psychologia podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia – wiedza:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

Zna pojęcie i zakres oddziaływań psychologa w zakresie pomocy psychologicznej

Potrafi scharakteryzować sytuacje wymagające udzielenia pomocy psychologicznej,

Wie czym cechuje się relacja pomagania, jakie umiejętności i kompetencje są potrzebne do udzielania pomocy psychologicznej,

Umie scharakteryzować czynniki warunkujące efektywność udzielania pomocy,

Umie scharakteryzować podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej,

Zna zasady etyczne obowiązujące w procesie udzielania pomocy psychologicznej

Efekty kształcenia – umiejętności:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność:

- rozpoznania sytuacji wymagających udzielenia pomocy psychologicznej

- dopasowania formy pomocy do potrzeb/problemu klienta

- nawiązania kontaktu z klientem i poprowadzenia wspierającej rozmowy

Efekty kształcenia – kompetencje społeczne:

Ma świadomość specyfiki pracy z osobą/osobami potrzebującymi pomocy psychologicznej

Ma świadomość odpowiedzialności za kontakt z osobą lub grupą potrzebującą pomocy psychologicznej

Rozumie znaczenie profesjonalizmu i przestrzegania zasad etycznych w procesie udzielania pomocy psychologicznej

Jest gotowy do rozwoju osobistego i doskonalenia swojego warsztatu zawodowego

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny testowy

Ocena końcowa na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady:

Ocena dostateczna jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

Ocena dobra jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

Ocena bardzo dobra jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zakres tematów:

1. Pojęcie pomocy psychologicznej, cele i rodzaje pomocy - wprowadzenie

2. Charakterystyka relacji pomagania

3. Czynniki warunkujące skuteczność pomocy psychologicznej

4. Charakterystyka podstawowych form pomocy psychologicznej: psychoedukacja, promocja zdrowia, prewencja psychopatologii, poradnictwo psychologiczne, interwencja kryzysowa, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna osób niepełnosprawnych

5. Zasady etyczne udzielania pomocy psychologicznej

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 10:30 - 12:00, sala 112
Monika Stawiarska-Lietzau 86/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)