Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomoc psychologiczna i interwencja kryzysowa 2.5-POMOCINT
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
De Jong P., Berg I. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia Akademicka.
LaDyne, R. (2021). Odetnij napięcie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Maultsby, M. (2013). Racjonalna terapia zachowania. Podręcznik terapii poznawczo-behawioralnej. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Maultsby, M., Handricks, A. (2016). ABC twoich emocji. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Założenia: Celem zajęć jest:
Pogłębienie i utrwalenie podstawowych umiejętności udzielania pomocy psychologicznej w oparciu o doświadczenie własne.
Rozwój warsztatu psychologa.
Zwiększenie samoświadomości w zakresie własnych kompetencji i predyspozycji do udzielania pomocy psychologicznej.
Nabycie podstawowych umiejętności pomocy osobom w kryzysie emocjonalnym.

Literatura:

Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo

James R., Gilliland K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia Wydawnictwo Edukacyjne

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia – wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad nawiązywania kontaktu terapeutycznego, prowadzenia rozmowy psychologicznej i budowania relacji terapeutycznej.

Ma pogłębioną wiedzę na temat formułowania celów pomocy psychologicznej i zasad udzielania pomocy psychologicznej.

Ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania osób w kryzysie, zna podstawowe zasady i procedury pomocy osobom w kryzysach emocjonalnych.

Zna techniki prowadzenia rozmowy, oceny funkcjonowania osoby w kryzysie, stabilizacji emocjonalnej osób w kryzysie i rozwiązywania sytuacji problemowych.

Efekty kształcenia – umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

Ma pogłębione umiejętności nawiązywania kontaktu terapeutycznego, prowadzenia rozmowy psychologicznej i budowania relacji terapeutycznej.

Potrafi poprawnie sformułować cele pomocy i dokonać oceny funkcjonowania osoby w kryzysie.

Potrafi posługiwać się w praktyce technikami pracy z osobami w kryzysie emocjonalnym.

Efekty kształcenia – kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość własnego wkładu w proces udzielania pomocy psychologicznej.

Ma pogłębioną świadomość odpowiedzialności za kontakt z osobą lub grupą potrzebującą pomocy psychologicznej

Rozumie znaczenie profesjonalizmu i przestrzegania zasad etycznych w procesie udzielania pomocy psychologicznej

Jest gotowy do rozwoju osobistego i doskonalenia swojego warsztatu zawodowego.

Zakres tematów:

Wprowadzenie – istota i cel pomocy psychologicznej.

Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny.

Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej.

Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu.

Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie.

Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów: kryzys suicydalny

Metody dydaktyczne:

Mini-wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia praktyczne, analiza przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 14:45 - 16:15, sala 201
Monika Stawiarska-Lietzau 18/ szczegóły
2 co drugi wtorek (parzyste), 13:00 - 14:30, sala 201
Monika Stawiarska-Lietzau 18/ szczegóły
3 każdy wtorek, 13:00 - 14:30, sala 201
Monika Stawiarska-Lietzau 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www6-4 (2025-01-17)