Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupełniająca: |
Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24
Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP
Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.
Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a
|
Założenia: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zaburzeniami psychicznymi i zachowania charakterystycznymi dla okresu dzieciństwa, ich specyfiką, uwarunkowaniami, ze szczególnym uwzględnieniem neuropsychologicznego podłoża zaburzeń i sposobami pomocy dzieciom i ich rodzinom.
|
Literatura: |
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii
Potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje zaburzeń u dzieci w kontekście rozwojowym
Ma wiedzę o mechanizmach kształtujących i utrwalających zaburzenia oraz czynnikach etiopatologicznych
Zna neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń rozwojowych u dzieci i ich leczenia
Umiejętności:
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozpoznania i analizy przyczyny zaburzeń oraz stymulacji rozwoju dzieci
Potrafi wyjaśnić różnice w obrazie i przebiegu zaburzeń psychicznych dzieci
Kompetencje społeczne:
Jest wrażliwy na problemy dzieci z zaburzeniami psychicznymi i neurorozwojowymi i ich rodzin
Ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę
Sprawdzian pisemny (test wyboru) w oparciu o treść wykładów i podaną literaturę
Ocena końcowa na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady:
Ocena dostateczna jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
Ocena dobra jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
Ocena bardzo dobra jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
|
Zakres tematów: |
W ramach zajęć poruszone zostaną następujące tematy:
1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii
2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dziecka. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych.
3. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego
4. Diagnoza zaburzeń u dzieci
5. Całościowe zaburzenia rozwoju
6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży
7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży
8. Terapia i rehabilitacja zaburzeń psychicznych dzieci
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną
|