Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii 1.S3.LJPO.48
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24
Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP
Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.
Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a
Założenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zaburzeniami psychicznymi i zachowania charakterystycznymi dla okresu dzieciństwa, ich specyfiką, uwarunkowaniami, ze szczególnym uwzględnieniem neuropsychologicznego podłoża zaburzeń i sposobami pomocy dzieciom i ich rodzinom.
Literatura:

Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii

Potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje zaburzeń u dzieci w kontekście rozwojowym

Ma wiedzę o mechanizmach kształtujących i utrwalających zaburzenia oraz czynnikach etiopatologicznych

Zna neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń rozwojowych u dzieci i ich leczenia

Umiejętności:

Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozpoznania i analizy przyczyny zaburzeń oraz stymulacji rozwoju dzieci

Potrafi wyjaśnić różnice w obrazie i przebiegu zaburzeń psychicznych dzieci

Kompetencje społeczne:

Jest wrażliwy na problemy dzieci z zaburzeniami psychicznymi i neurorozwojowymi i ich rodzin

Ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Sprawdzian pisemny (test wyboru) w oparciu o treść wykładów i podaną literaturę

Ocena końcowa na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady:

Ocena dostateczna jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

Ocena dobra jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

Ocena bardzo dobra jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zakres tematów:

W ramach zajęć poruszone zostaną następujące tematy:

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii

2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dziecka. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych.

3. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

4. Diagnoza zaburzeń u dzieci

5. Całościowe zaburzenia rozwoju

6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży

7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży

8. Terapia i rehabilitacja zaburzeń psychicznych dzieci

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:30 - 9:15, sala MSTeams
Monika Stawiarska-Lietzau 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
nieokreślony
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)