Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka historii w szkole ponadpodstawowej SUM-DHwSponad3sem
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj zajęć przedmiotu: obowiązkowe
Tryb prowadzenia: Realizowany w sali
Założenia: Przygotowanie dydaktyczne i merytoryczne studentów do zawodu nauczyciela w zakresie nauczania przedmiotów historycznych (historia zakres podstawowy i zakres rozszerzony oraz historia i społeczeń-stwo).
Literatura:

Arends R. I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.

Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.

Bieniek M., Dydaktyka historii, Zagadnienia wybrane, Olsztyn 2009.

Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2002.

Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.

Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.

Covey S. R., Merrill A. R., Merrill R. R., Najpierw rzeczy najważniejsze, Warszawa 1998.

Glasser W., Każdy może osiągnąć sukces, Łódź 2005.

Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.

Hamer H., Nowoczesne uczenie się albo ściąga z metodyki pracy umysłowej, Warszawa 2010.

Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 1998

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1994.

Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1994.

Nauczanie historii w szkole średniej. Materiały metodyczne, red. J. Centkowski, Warszawa 1990.

Nęcka E., Trening twórczości, Warszawa 2012.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.

Pamięć w edukacji historycznej, [w:] Wielka zmiana. Historia wobec wyzwań…, Warszawa – Lublin 2021, s. 439-597.

Paul-Cavalier F., Wizualizacja, Poznań 2006.

Pietrasiński Z., Ekspansja pięknych umysłów: nowy renesans i ożywcza autokreacja, Warszawa 2008.

Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów, Poznań 2000.

Roczniki „Wiadomości Historycznych” z lat 1989-2022

Rose C., Nicholl M. J., Ucz się szybciej, na miarę XXI wieku, Warszawa 2003.

Seiwert L. J., Jak organizować czas, Warszawa 2003.

Sztuka nauczania, red. K. Kruszewski, K. Konarzewski, t. 1–2, Warszawa 1992.

Szymański M.S., O metodzie projektów, Warszawa 2000.

Toruńskie Spotkania Dydaktyczne. Tomy I-XII, Toruń 2004-2018.

Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warsza-wa 2004.

Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

Przygotowanie teoretyczne i praktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela historii, stosowanie różnorodnych metod pracy dydaktycznej, umiejętność przygotowywania lekcji i zadań kontrolujących postępy w nauce uczniów.

Metody i kryteria oceniania:

aktywność, frekwencja, kolokwium zaliczeniowe

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zajęć. Prezentacja treści

2. Ogólnopedagogiczne i psychologiczne podstawy kształcenia historycznego w szkole ponadpodstawowej

3. Podstawy programowe nauczania historii oraz historii i teraźniejszości w szkole ponadpodstawowej

4. Treści nauczania a rozwój intelektualny, emocjonalny i kompetencje uczniów

5. Źródła w szkolnej edukacji historycznej na poziomie szkoły ponadpodstawowej

6. Historiografia i możliwości jej wykorzystania w nauczaniu historii na poziomie szkoły ponadpodstawowej

7. Podręczniki i pomoce dydaktyczne w szkolnej edukacji historycznej na poziomie szkoły ponadpodstawowej

8. Klasyfikacje i podziały metod nauczania. Przygotowanie uczniów do matury z historii.

9. Metody nauczania w cyfrowym świecie

10. Środki dydaktyczne w edukacji historycznej na poziomie szkoły ponadpodstawowej

11. 45 minut na wiele sposobów, czyli budowa lekcji historii w szkole ponadpodstawowej

12. Pozaszkolne i pozalekcyjne formy kształcenia historycznego uczniów szkoły ponadpodstawowej

13. Ocenianie uczniów na lekcjach historii w szkołach ponadpodstawowych

14. Kolokwium zaliczeniowe

Metody dydaktyczne:

Wykład, rozmowa nauczająca, prezentacja, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Bartłomiej Janicki 9/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)