Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie i HiT (szkoła Ponadpodst.) SUM-DWOSiHiTSPP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: • Gensler M., Ura D., Wybrane problemy z metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie, Warszawa 1994.
• Materiały edukacyjne Centrum Edukacji Obywatelskiej – www.ceo.org.pl
• Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
• Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 2005.
• Ochenduszko J., Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela. Poradnik, Bydgoszcz 1997.
• Philips D.C., Soltis J.F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003.
• Pierwsze kroki. Jak uczyć o prawach człowieka, red. A. Legan, E. Soboń, 1997.
• Standardy wymagań egzaminacyjnych. Informatory, Arkusze egzaminacyjne – www.cke.edu.pl
• Materiały dydaktyczne do nauczania wiedzy o społeczeństwie Centrum Edukacji Obywatelskiej, www.ceo.org.pl
• Szaran T., Pomiar dydaktyczny, Warszawa 2000.
• Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2005.
• Szaran T., Pomiar dydaktyczny, Warszawa 2000.
• Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Taternicki, Warszawa 2004
Rodzaj zajęć przedmiotu: obowiązkowe
Tryb prowadzenia: Realizowany w sali
Założenia: Przygotowanie dydaktyczne i merytoryczne studentów do zawodu nauczyciela w zakresie nauczania edu-kacji społecznej i obywatelskiej w szkole ponadpodstawowej.
Literatura:

• Bartkowski E., Bleja B., Poradnik hospitacyjny. Materiały pomocnicze dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie czyli jak przygotować się i omawiać hospitowane lekcje, Toruń 1995.

• Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Toruń 2003.

• Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. Konopka, Białystok 2003.

• Szczepański W., Jak efektywnie i ciekawie uczyć wiedzy o społeczeństwie?, „WH” 2005, nr 5, s. 38-47.

• Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, Warszawa 2011.

• Machałek M., Internet jako uzupełnienie nauczycielskiego warsztatu, „WH” 2007, nr 1, s. 32-35

• Mentz M., Czy polskiej szkole potrzebna jest edukacja obywatelska?, „WH” 2006, nr 5, s. 40-45.

• Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowskiej, Bydgoszcz 2002.

• Programy nauczania, poradniki dla nauczycieli i podręczniki do wiedzy o społeczeństwie (wybór).

• Reforma programowa, Materiały Ministerstwa Edukacji Narodowej, www.men.gov.pl

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia

• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia..

Efekty uczenia się:

Przygotowanie teoretyczne i praktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela wiedzy o społęczeństwie, stosowanie różnorodnych metod pracy dydaktycznej, umiejętność przygotowywania lekcji i zadań kontrolujących postępy w nauce uczniów.

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja, aktywność na zajęciach, kolokwium zaliczeniowe

Zakres tematów:

1. Wiedza o społeczeństwie oraz historia i teraźniejszość w świetle reformy i nowej podstawy programowej.

2. Treści nauczania i cele kształcenia na przedmiocie wiedza o społeczeństwie.

3. Treści nauczania i cele kształcenia na przedmiocie historia i teraźniejszość.

4. Sposoby osiągania celów kształcenia podczas nauczania wos.

5. Warunki i sposoby realizacji podstawy programowej z hit.

6. Model pracy z uczniem zdolnym i uczniem z dysfunkcjami.

7. Metody pracy dydaktycznej w szkole ponadpodstawowej.

8. Kontrola wiedzy uczniów na lekcjach wos i hit.

9. Ocenianie na lekcjach wos oraz lekcjach hit.

10. Przygotowywanie ucznia do matury z wiedzy o społeczeństwie.

11. Jak uczyć pisania pism formalnych oraz wypowiedzi argumentacyjnych na egzaminie maturalnym z wos?

12. Metody i formy pracy pozalekcyjnej podczas nauczania wos.

13. Warianty lekcji wos i hit. Lekcja wos na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

14. Warsztat nauczyciela wos i hit.

15. Omówienie praktyk studentów.

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, praca ze środkami dydaktycznymi, demonstracja, rozmowa nauczająca

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Bartłomiej Janicki 9/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)