Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej 5.1.0.1.01.c
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. M. Jędraszewski, Poznań 2001
Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, red. B. Markiewicz, Warszawa 1987 (i inne wydania).
Poznanie. Antologia tekstów filozoficznych, red. Z. Cackowski, M. Hetmański, Wrocław - Warszawa - Kraków 1992
Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku, red. M. Frankowska-Terlecka, Warszawa 2006.
Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII wieku, red. K. Krauze-Błachowicz, Warszawa 2002.
Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku, red. E. Jung, Warszawa 2000.
Rodzaj zajęć przedmiotu: obowiązkowe
Tryb prowadzenia: Realizowany w sali
Założenia: Konwersatorium historii filozofii starożytnej i średniowiecznej jest powiązane z tematyką wykładów. Zgodnie z zaleceniami Konstytucji apostolskiej "Veritatis gaudium" (2017) wykładowi historii filozofii powinna towarzyszyć lektura tekstów. Zaznajomienie się z fragmentami wybranych tekstów klasycznych oraz kształcenie umiejętności krytycznej lektury jest głównym celem zajęć.
Literatura:

Platon, Dialogi t. I-II, Kęty 1999.

Arystoteles, Metafizyka, Warszawa 1984.

Augustyn, Wyznania, Kraków 2018.

Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, Warszawa 1992.

Bonawentura, Droga duszy do Boga i inne traktaty, Poznań 2001,

Tomasz z Akwinu, De ente et essentia. O bycie i istocie, Lublin 1981.

Mistrz Eckhart, Kazania i traktaty, Warszawa 1988.

Efekty uczenia się:

I. Wiedza ("Student wie i rozumie"):

(1) Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG;

(2) Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii: TMA_W09; P7S_WG.

II. Umiejętności ("Student potrafi"):

(1) Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opanowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW;

(2) Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW.

III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do..."):

(1) Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;

(2) Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR.

Metody i kryteria oceniania:

1. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) - Zaliczenie z oceną:

2. Materiał obowiązujący do zaliczenia obejmuje:

- treść tekstów czytanych i komentowanych na zajęciach,

- znajomość treści zadanych lektur.

3. Weryfikacja efektów uczenia:

3.1. W zakresie wiedzy: student potrafi poprawnie odpowiedzieć na podstawowe pytania (w kolokwiach) dotyczące poszczególnych nurtów i poglądów filozoficznych objętych zakresem wykładu.

3.2. W zakresie umiejętności: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania dotyczące:

- porównania poszczególnych poglądów i nurtów (wskazanie podobieństw i rozbieżności);

- mocnych i słabych stron rozumowań prezentowanych w nurtach filozoficznych;

- własnej oceny poznanych nurtów filozoficznych.

3.3. W zakresie kompetencji społecznych: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania dotyczące:

- aktualności poznanych pojęć, podejmowanych problemów, proponowanych rozwiązań;

- żywotności tradycji platońskiej, arystotelesowskiej i archimedejskiej.

4. Ocena końcowa jest ustalona na podstawie ocen cząstkowych z odpowiedzi na pytania: 3.1, 3.2 i 3.3.

Zakres tematów:

Przewiduje się lekturę następujących tekstów:

1. Platon, Timaios (atrybuty Stwórcy, rozumienie aktu stworzenia, cechy świata stworzonego).

2. Arystoteles, Metafizyka (księga XII: natura Pierwszego Poruszyciela).

3. Augustyn, Wyznania (znaczenie doświadczenia wewnętrznego, rozważania o czasie).

4. Anzelm z Canterbury, Proslogion (pojęcie Boga, dowód ontologiczny, interpretacje logiczne).

5. Bonawentura, Droga duszy do Boga (istota doświadczenia mistycznego, dowód ontologiczny).

5. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie (pojęcie bytu i inne podstawowe pojęcia metafizyki).

6. Mistrz Eckhart, Kazania (specyfika języka mistycznego, synteza metafizyki i mistyki).

Metody dydaktyczne:

Metodą jest praca z tekstem:

- w prowadzenie historyczne (czas, kontekst powstania tekstu itp,),

- wspólna lektura tekstu z komentarzem i dyskusją,

- sformułowanie istotnych pytań pod adresem tekstu,

- kolokwium sprawdzające znajomość tekstu i umiejętność dynamicznego operowania treścią.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Kazimierz Wolsza 0/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Kazimierz Wolsza 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)