Filozofie orientalne 5.6.0.1.01
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2024/2025
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Literatura uzupełniająca: | LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, tłum. P. Pachciarek, Warszawa 1990. Chadwick H., Historia rozłamu Kościoła wschodniego i zachodniego. Od czasów apostolskich do Soboru Florenckiego, tłum. P. Sajdek, Kraków 2009. Copleston F., Historia filozofii, t. II: Od Augustyna do Szkota, tł. S. Zalewski, Warszawa 2000, s. 219–248. Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum.J. Mrukówna, Warszawa 1988. Mazurek S., Filantrop czyli nieprzyjaciel i inne szkice o rosyjskim renesansie religijno-filozoficznym, Warszawa 2004. Mazurek S., Utopia i łaska. Idea rewolucji moralnej w rosyjskiej filozofii religijnej, Warszawa 2006. Morrisson C. i in. (red.), Świat Bizancjum, t. I–III, tłum. A. Graboń, Kraków 2007–2013. Palusińska A., Filozofia bizantyjska, w: Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore, red. A. Kijewska, Kraków 2012, s. 79–96. Said E.W., Orientalizm, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Poznań 2005. Viglas K., Zarys historyczny filozofii bizantyjskiej i jej podstawowe zagadnienia, tłum. S. Tokariew, S. Lemańczyk, „Peitho – Examina Antiqua” 1 (2010), s. 121–144 (dostępny na stronie: http://peitho.amu.edu.pl/volume1/Viglas.pdf). |
Rodzaj zajęć przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Założenia: | Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta znajomości historii filozofii ani doktryn religijnych. Poszczególne filozofie orientalne (patrystyczna, bizantyjska, rosyjska, judaistyczna, arabska) mają zarówno cechy wspólne, jak i oryginalny charakter. W wykładzie zostaną ukazane najistotniejsze cechy poszczególnych filozofii oraz omówieni klasyczni dla danej filozofii autorzy. |
Literatura: |
LITERATURA: Adamson P., Taylor R.C., Historia filozofii arabskiej, tł. K. Pachniak, A. Wąs, Kraków 2015. Fiedorowicz M., Teologia Ojców Kościoła. Podstawy wczesnochrześcijańskiej refleksji nad wiarą, tłum. W. Szymona, Kraków 2009. Frank D.H., Leaman O., Historia filozofii żydowskiej, tł. P. Sajdek, Kraków 2009. Krzemień W., Filozofia w cieniu prawosławia. Rosyjscy myśliciele religijni przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1979. Kuksewicz Z., Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, Warszawa 1982. Łosski M., Historia filozofii rosyjskiej, tłum. H. Paprocki, Kęty 2000. Mazurek S., Rosyjski renesans religijno-filozoficzny. Próba syntezy, Warszawa 2008. Meyendorff J., Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tł. J. Prokopiuk. Warszawa 1984. Tatakis B., Filozofia bizantyńska, tłum. S. Tokariew, Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza: (1) Słuchacz zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (OCL_W01; P6S_WG); (2) zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania (OCL_W11; P6S_WK). II. Umiejętności: (1) Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu (OCL_U02; P6S_UW); (2) potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań międzykulturowej integracji chrześcijan oraz wyznawców innych religii Wschodu; potrafi generować rozwiązania konkretnych zadań w ramach kultury i antropologii chrześcijańskiej oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań (OCL_U10;P6S_UU). Kompetenncje społeczne: (1) Słuchacz ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (UCL_K01; P6S_KK); (2) docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji chrześcijańskiego Wschodu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (UCL_K02; P6S_KO) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się): Egzamin końcowy (W1, W2, W3, U3, K2) 2. Materiał obowiązujący do egzaminu obejmuje: - treść wykładów, - zawartość przekazywanych materiałów, - znajomość zadanych lektur. 3. Weryfikacja efektów uczenia: 3.1. W zakresie wiedzy: egzaminowany student potrafi poprawnie odpowiedzieć na podstawowe pytanie egzaminacyjne dotyczące zawartości treściowej poszczególnych nurtów i poglądów filozoficznych objętych zakresem wykładu. 3.2. W zakresie umiejętności: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania egzaminacyjne dotyczące: - porównania poszczególnych poglądów i nurtów (wskazanie podobieństw i rozbieżności); - mocnych i słabych stron rozumowań prezentowanych w nurtach filozoficznych; - własnej oceny poznanych nurtów filozoficznych. 3.3. W zakresie kompetencji społecznych: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania dotyczące: - aktualności poznanych pojęć, podejmowanych problemów, proponowanych rozwiązań; - żywotności tradycji platońskiej, arystotelesowskiej. 4. Ocena końcowa jest ustalona na podstawie ocen cząstkowych z odpowiedzi na pytania: 3.1, 3.2 i 3.3. |
Zakres tematów: |
W trzydziestogodzinnym wykładzie omawia się następujące zagadnienia: I. Filozofia chrześcijańskiego Wschodu: 1. Okres patrystyczny (od Orygenesa do Jana z Damaszku); 2. Filozofia bizantyjska (humanizm bizantyjski, Focjusz I Wielki, Michał Psellos. Grzegorz Palamas); 3. Rosyjski renesans filozoficzno-religijny ( Władimir Sołowjow, Paweł Florenski; Sergiusz Bułgakow,, Nikołaj Bierdiajew). II. Filozofia judaistyczna: 1. Starożytność (Biblia, wpływ hellenizmu, Talmud); 2. Średniowiecze (recepcja neoplatonizmu i kalamu, Izaak Izraeli, Mojżesz Majmonides); 3. Czasy nowożytne i współczesne (istota nowożytnej filozofii judaistycznej, nowe tematy filozoficzne: nacjonalizm, syjonizm, Shoah). III. Filozofia arabska (islamska): 1. Początki filozofii arabskiej (ruch translatorski, kalam); 2. Falsafa: średniowieczna filozofia arabska (Awicenna, Al-Ghazali, Awerroes); 3. Czasy nowożytne i współczesne (modernizm, tradycjonalizm, islamizm). |
Metody dydaktyczne: |
Wykład jest prowadzony w sposób mieszany: realizowany w sali dydaktycznej oraz transmitowany za pomocą platformy MS Teams. Stosuje się: - metodę podającą (referowanie przez prowadzącego zajęcia); - lekturę wybranych tekstów omawianych filozofów; - prezentacje - rekapitulacje materiału. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 11:30 - 13:00,
sala 18 |
Kazimierz Wolsza | 17/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek dydaktyczny Wydział Teologiczny Drzymały 1A |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.