Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia w relacji do innych nauk 5.1.1.1.03.c
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura do ćwiczeń:

Michał Heller, M. Heller, Nowa Ewangelizacja a świat nauki (wykład odczytany na konferencji pt. „Kościół św. Jana Pawła II – niepodległość ducha” w siedzibie Sekretariatu KEP w Warszawie 9.10.2020 [PDF].

Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Sapientia christiana (1979) https://www.ignatianum.edu.pl/storage/files/November2018/sapientia-christiana-constitutio-lat-pol.pdf

Jan Paweł II, Konstytucja apostolska o uniwersytetach katolickich Ex corde Ecclesiae, (1990).

Benedykt XVI, Wiara, rozum, uniwersytet (Wykład wygłoszony 12 września 2006 roku przez papieża Benedykta XVI na Uniwersytecie Ratyzbońskim w Niemczech), https://teologiapolityczna.pl/benedykt-xvi-wiara-rozum-i-uniwersytet-wyklad-ratyzbonski- [dostęp 18.10.2020]

Benedykt XVI, Wiara, rozum i uniwersytet: wspomnienia i refleksje, w: P. Słabek (oprac.), Islam a chrześcijaństwo. Konfrontacja czy dialog, Kraków 2006, s. 17-32 [albo]

Benedykt XVI, Chrześcijaństwo ma być zachętą do prawdy, „Nasz Dziennik” z dn. 21.01.2008, s. 9-10.

Franciszek, Konstytucja apostolska O uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium (2017) [szczególnie nr 1-5]

Dyduch Jan, Fundamentalne zasady inspirujące aktualny Statut Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Annales Canonici 12 (2016) • s. 65–77 (PDF)

Mleczko Wojciech, Społeczna i wychowawcza rola uniwersytetu w nauczaniu Kościoła katolickiego, Polonia Sacra 20 (2007), s. 257–276.

Rychlicki Czesław, Uniwersytety katolickie i wydziały nauk kościelnych we współczesnym kontekście kulturowym, Teologia w Polsce 2 (2008) nr 2, s. 283-298.

Śleczka Piotr, O uniwersytecie, który nie chciał papieża, http://cw.kul.lublin.pl/Content/33393/38603__Sleczka--Piotr----O-_0000.pdf [dostęp 16.10.2020]

Urbański Stanisław (red.), Uniwersytety w nauczaniu Jana Pawła II, t. 1 i 2, Warszawa 1999-2000.

Efekty uczenia się:

zob. podstawowe informacje o przedmiocie konwersatorium.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie:

• aktywnego uczestnictwa w zajęciach (60%).

• wykonanie zadania w formie pracy pisemnej (40%) według jednej z dwóch proponowanych opcji:

Termin zaliczenia ćwiczeń: sesja zaliczeniowa do 31 stycznia 2024.

Aktywny udział:

Zapoznanie się z tekstami powiązanymi z realizowanym na danych ćwiczeniach tematem. Przygotowanie odpowiedzi na pytania do analizowanych tekstów i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji).

Uwaga: więcej niż 1 nieobecność wymaga ustnego zaliczenia w czasie konsultacji danej tematyki zajęć, zrealizowanej podczas nieobecności. Np. zaplanowano 7 spotkań roboczych, jeśli Student uczestniczył w 6 spotkaniach – O tematów do zaliczenia; a jeśli w 5 – 1 temat do zaliczenia itd. ….

Przez obecność rozumie się udział w czasie rzeczywistym prowadzenia ćwiczeń w sali albo online (ze względu na hybrydowy charakter prowadzonych zajęć).

Wykonanie zadania w formie pisemnej:

[opcja 1]

opracowanie w formie pisemnej (format A 4, 2-3 strony, czcionka 11, interlinia 1,25, marginesy 2,5cm) wybranego tematu z zakresu zagadnień szczegółowych prezentowanych na zajęciach (z szczególnym uwzględnieniem oddziaływania współczesnego kontekstu filozoficzno-kulturowego (mentalności naukowo-przyrodniczo-technicznej) na teologię (rozumienie prawd chrześcijańskiego credo). W opracowaniu można wykorzystać podaną literaturę.

[opcja 2]

opracowanie w formie pisemnej (format A 4, 2-3 strony, czcionka 11, interlinia 1,25; marginesy 2,5cm) omówienia wybranej nowszej (wydanej po 2010) książki z zakresu tematyki zajęć (czyli relacji teologii do innych nauk; względnie wybranej formy dialogu teologii z innymi naukami). Zbiór książek w naszej BWT UO w podanej tematyce jest bardzo obszerny.

Co uwzględnić w opracowaniu:

• Biogram naukowy autora

• Jaką wiedzę (teorie, pojęcia) z zakresu wybranych nauk wykorzystuje?

• Jak prezentowana pozycja może być przydatna dla teologa?

• Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie?

• Na jakie możliwe relacje między teologią a (wybraną dyscypliną nauki) można wskazać?

• Jak wybrana pozycja (treść książki, wybranego rozdziału), z perspektywy teologa, może spełnić funkcję apologetyczną?

W formie pisemnej pracę zaliczeniową należy oddać w formie wydruku albo przesłać elektronicznie jak plik WORD opisany: nazwisko_teologia w relacji_2023) do 31 stycznia 2024.

Zakres tematów:

Teologia w relacji do innych nauk – analiza relacji w praktyce w przestrzeni uniwersytetu. Tak sformułowane zadanie badawcze obejmuje analizę tekstów nt. uniwersytetu – misji uniwersytetu – obecności teologii na uniwersytecie (z uwzględnieniem przeszłości, ale akcentem na aktualna sytuacje). Analiza ma prowadzić do: (1) określenia roli teologii w dziedzinie rozwijania nauki i kultury – dawnej i dziś; (2) dokonywania ewaluacji jej aktualnej obecności w strukturach uniwersytetu (zmagań, z jakimi musi się mierzyć – zagrożeń– szans (wykorzystanych ale niewykorzystanych).

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Anderwald 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www5-4 (2025-01-17)