Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Liturgia Godzin 5.1.0.6.10
Wykład (WYK) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: T. SINKA, Zarys liturgiki, Kraków 2018; M. KUNZLER, Die Liturgie der Kirche, Paderborn 1995 (Liturgia Kościoła, tł. L. Balter, Poznań 1999); R. PACIK, „Last des Tages” oder „geistliche Nahrung”? Das Stundengebet im Werk Josef Andreas Jungmanns und in den offiziellen Reformen von Pius XII. bis zum Vaticanum II., Regensburg 1997.
Rodzaj zajęć przedmiotu: obowiązkowe
Literatura:

SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”, nr 83-101; Liturgia godzin. Codzienna modlitwa ludu Bożego, t. I-IV; Ogólne wprowadzenie do Liturgii godzin, Poznań 1992; S. BÄUMER, Geschichte des Breviers. Versuche einer quellenmäßigen Darstellung, Freiburg i. Br. 1895; H.J. SOBECZKO (red.), Mirabile laudis canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia, Opole 2008; B. NADOLSKI, Liturgika, t. II, Liturgia i czas, Poznań 2013; W.J. ŚWIERZAWSKI (red.), Mysterium Christi, t. V, Liturgia uświęcenia czasu, Zawichost-Kraków-Sandomierz 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;

2. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.

Umiejętności:

1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;

2. potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego .

Postawy:

1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;

2. uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Metody i kryteria oceniania:

Ustalenie oceny końcowej na podstawie zaliczenia ustnego (80%) oraz aktywności na zajęciach (20%).

Zakres tematów:

Treść wykładu:

1. Historia kształtowania liturgii godzin.

2. Znaczenie liturgii godzin w życiu Kościoła.

3. Struktura liturgii godzin.

4. Psalmy modlitwą chrześcijańską.

5. Elementy składowe liturgii godzin.

6. Obchód dni liturgicznych w ciągu roku.

7. Celebracja liturgii godzin.

8. Liturgia godzin poza Kościołem katolickim.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny z praktycznym wprowadzeniem w celebrację liturgii godzin.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala WSD
Marcin Worbs 4/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny Wydział Teologiczny Drzymały 1A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)