Liczba godzin: |
18
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupełniająca: |
Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 1978, wydanie 10.
Brożek M., Historia literatury łacińskiej w starożytności, Wrocław – Warszawa – Gdańsk 1976.
Świderkówna A. (red.), Słownik pisarzy antycznych, Warszawa 1982.
Mała encyklopedia kultury antycznej, Warszawa 1988.
|
Rodzaj zajęć przedmiotu: |
języki obce translatoria
|
Tryb prowadzenia: |
Lektura monograficzna Mieszany: realizowany zdalnie i w sali Realizowany w sali
|
Założenia: |
Celem konwersatorium jest poznanie i doskonalenie umiejętności tłumaczenia tekstów łacińskich.
|
Literatura: |
Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa
1978.
Wojtczak J.A., Fides et litterae. Język łaciński dla szkół katolickich, studentów i alumnów, Warszawa 1998.
Brożek M., Historia literatury łacińskiej w starożytności, Wrocław – Warszawa – Gdańsk 1976.
Słowniki łacińsko-polskie i polsko-łacińskie.
Gramatyki opisowe języka łacińskiego.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie
1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki języka łacińskiego oraz zasad gramatycznych i syntaktycznych tego języka (TMA_W01; P7S_WG)
2. Zna najważniejszą terminologię nauk teologicznych i jej korzenie łacińskie (TMA_W03; P7S_WG)
3. Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka łacińskiego Nowego Testamentu (TMA_W16; P7S_WG)
Umiejętności: student potrafi
4. Potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować proste teksty kościelne w języku łacińskim (TMA_U01; P7S_UW)
5. Interpretuje podstawowe źródła teologiczne z wykorzystaniem tekstu łacińskiego (TMA_U04; P7S_UW)
6. Posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku łacińskim (TMA_U19; P7S_UU)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. Potrafi organizować warunki do uzupełnienia wiedzy i umiejętności z języka łacińskiego dla siebie oraz innych (TMA_K02; P7S_KR)
8. Żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie języka łacińskiego (TMA_K08; P7S_KR)
|
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca i aktywność na zajęciach (efekty: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)
Kolokwia pisemne (efekty: 1, 2, 3, 4)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie pracy i aktywności
na zajęciach (20%) oraz wyników przeprowadzonych
kolokwiów (80%)
|
Zakres tematów: |
Zajęcia odbywają się wg poniższego zestawu tematów, mającego na celu zaznajomienie się z problematyką języka łacińskiego:
1) Deklinacja I
2) Koniugacja I
3) Deklinacja II
4) Przymiotniki I i II deklinacji
5) Koniugacja II, III i IV
6) Czas przeszły niedokonany strony czynnej
7) Zaimki osobowe i dzierżawcze
8) Czas przyszły I strony czynnej
9) Czas teraźniejszy, przeszły i przyszły I strony biernej
10) Deklinacja III (spółgłoskowa, samogłoskowa i mieszana)
11) Przymiotniki III deklinacji
12) Stopniowanie przymiotników
13) Imiesłów czasu teraźniejszego strony czynnej
14) Zaimki (wskazujące, względne, pytajne)
15) Deklinacja IV
16) Deklinacja V
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład, czytanie i tłumaczenie tekstów, praca w grupach,
wykonywanie zadań i ćwiczeń
|