Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna 05.T.NJ.01.04
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 18
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: Bąbel, P., Suchowierska, M., Ostaszewski, P. Analiza zachowania od A do Z, Gdańsk 2010;
Smith E.E., Kosslyn S.M., Cognitive Psychology: Mind and brain. Upper Saddle River 2013;
Cierpiałkowska, L. Psychopatologia. Warszawa 2024.

Rodzaj zajęć przedmiotu: monograficzne
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia: Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Założenia: Celem wykładów jest poznanie podstawowych zagadnień związanych z psychologią ogólną, a także zrozumienie mechanizmów funkcjonowania i rozwoju psychiki człowieka. Wiedza psychologiczna o przebiegu procesów, właściwościach osobowości oraz sposobach zachowania człowieka jest bardzo istotna zarówno dla zrozumienia konkretnego człowieka, jak i grup społecznych.
Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

Ciccarelli, S. K., White, N., Psychologia, Poznań 2015.

Zimbardo P.G., Gerrig r. J., Psychologia i życie. Warszawa 2012;

Noras g., Zrozumieć osobowość, Warszawa 2017.

Strelau J., Doliński D. (red.), Psychologia T. 1 i 2, Gdańsk 2017.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Bedyńska S., Książek M., Statystyczny drogowskaz cz. 1, Warszawa 2012.

Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Wrocław 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi, TnMA_W02, P7S_WG

2. Zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych, TnMA_W03, P7S_WG

3. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym, TnMA_W04, P7S_WG

Umiejętności

4. Student posiada umiejętność krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań.

TMA_U01, P7S_UW

5. Potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, TnMA_U02, P7S_UW, P7S_UK

6. Potrafi trafnie prezentować zarówno własne, jak i innych autorów poglądy, a także kreatywnie ustosunkowywać się do istniejących koncepcji psychologii ogólnej, TnMA_U03, P7S_UW, P7S_UK

Kompetencje społeczne (postawy)

7. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, TnMA_K01, P7S_KK, P7S_KO

8. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z psychologią, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia relacji psychologia ‒ wiara; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, TnMA_K02, P7S_KK, P7S_KO

9. Potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjno-formacyjnych, TnMA_K04, P7S_KO, P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 25 godz. / 1 ECTS

Udział w zajęciach: 18 godz.

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, zaliczeniu): 7 godz.

B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS

Lektura: 10 godz.

Przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Lektura (efekty 1, 4, 8)

Zaliczenie pisemne (efekty 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności na zajęciach (20%) oraz wyniku zaliczenia (80%)

Zakres tematów:

Zakres tematów:

1. Historia psychologii jako nauki empirycznej (okres przednaukowy i naukowy);

2. Kierunki i szkoły psychologiczne;

3. Metody stosowane w psychologii ogólnej i rozwojowej;

4. Biologiczne podstawy zachowania a rozwój człowieka: relacje mózg – zachowanie, procesy psychiczne a procesy fizjologiczne;

5. Percepcja: pojęcie, stadia, fazy, procesy „dół – góra” i „góra – dół”, elementy rozwojowe w percepcji;

6. Uwaga: pojęcie, funkcje, cechy i formowanie uwagi, rola uwagi w życiu psychicznym jednostki;

7. Wyobraźnia: pojęcie, wyobraźnia a inne procesy psychiczne, podstawowe koncepcje uwagi;

8. Pamięć: pojęcie, rodzaje i stadia pamięci, pamięć jako zdolność i jako proces, modele pamięci;

9. Uczenie się a rozwój człowieka: główne teorie uczenia się, uczenie się a pamięć, uczenie w kontekście zachowań społecznych, rozwój poznawczy i emocjonalny a uczenie;

10. Myślenie i język, rozumowanie, powiązania z innymi procesami poznawczymi, cognitive science,

11. Emocje i motywacja: pojęcia, związki emocje – poznanie,

12. Rola motywacji w zachowaniu, główne koncepcje emocji i motywacji;

13. Relacje i komunikacja interpersonalna;

14. Społeczny kontekst funkcjonowania człowieka: społeczna percepcja, atrybucje, postawy, stereotypy;

15. Struktura i dynamika religijności, religijność a osobowość.

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, prezentacja testów i metod psychologicznych, dyskusja na temat głównych teorii psychologicznych, krytyczne analizy fundamentalnych tekstów psychologicznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dariusz Krok 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)