Literatura uzupełniająca: |
Bąbel, P., Suchowierska, M., Ostaszewski, P. Analiza zachowania od A do Z, Gdańsk 2010;
Smith E.E., Kosslyn S.M., Cognitive Psychology: Mind and brain. Upper Saddle River 2013;
Cierpiałkowska, L. Psychopatologia. Warszawa 2024.
|
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
Ciccarelli, S. K., White, N., Psychologia, Poznań 2015.
Zimbardo P.G., Gerrig r. J., Psychologia i życie. Warszawa 2012;
Noras g., Zrozumieć osobowość, Warszawa 2017.
Strelau J., Doliński D. (red.), Psychologia T. 1 i 2, Gdańsk 2017.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Bedyńska S., Książek M., Statystyczny drogowskaz cz. 1, Warszawa 2012.
Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Wrocław 2015.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
1. Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi, TnMA_W02, P7S_WG
2. Zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych, TnMA_W03, P7S_WG
3. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym, TnMA_W04, P7S_WG
Umiejętności
4. Student posiada umiejętność krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań.
TMA_U01, P7S_UW
5. Potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, TnMA_U02, P7S_UW, P7S_UK
6. Potrafi trafnie prezentować zarówno własne, jak i innych autorów poglądy, a także kreatywnie ustosunkowywać się do istniejących koncepcji psychologii ogólnej, TnMA_U03, P7S_UW, P7S_UK
Kompetencje społeczne (postawy)
7. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, TnMA_K01, P7S_KK, P7S_KO
8. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z psychologią, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia relacji psychologia ‒ wiara; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, TnMA_K02, P7S_KK, P7S_KO
9. Potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjno-formacyjnych, TnMA_K04, P7S_KO, P7S_KR
|
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy studenta:
A. Godziny kontaktowe: 25 godz. / 1 ECTS
Udział w zajęciach: 18 godz.
Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, zaliczeniu): 7 godz.
B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS
Lektura: 10 godz.
Przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Lektura (efekty 1, 4, 8)
Zaliczenie pisemne (efekty 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności na zajęciach (20%) oraz wyniku zaliczenia (80%)
|
Zakres tematów: |
Zakres tematów:
1. Historia psychologii jako nauki empirycznej (okres przednaukowy i naukowy);
2. Kierunki i szkoły psychologiczne;
3. Metody stosowane w psychologii ogólnej i rozwojowej;
4. Biologiczne podstawy zachowania a rozwój człowieka: relacje mózg – zachowanie, procesy psychiczne a procesy fizjologiczne;
5. Percepcja: pojęcie, stadia, fazy, procesy „dół – góra” i „góra – dół”, elementy rozwojowe w percepcji;
6. Uwaga: pojęcie, funkcje, cechy i formowanie uwagi, rola uwagi w życiu psychicznym jednostki;
7. Wyobraźnia: pojęcie, wyobraźnia a inne procesy psychiczne, podstawowe koncepcje uwagi;
8. Pamięć: pojęcie, rodzaje i stadia pamięci, pamięć jako zdolność i jako proces, modele pamięci;
9. Uczenie się a rozwój człowieka: główne teorie uczenia się, uczenie się a pamięć, uczenie w kontekście zachowań społecznych, rozwój poznawczy i emocjonalny a uczenie;
10. Myślenie i język, rozumowanie, powiązania z innymi procesami poznawczymi, cognitive science,
11. Emocje i motywacja: pojęcia, związki emocje – poznanie,
12. Rola motywacji w zachowaniu, główne koncepcje emocji i motywacji;
13. Relacje i komunikacja interpersonalna;
14. Społeczny kontekst funkcjonowania człowieka: społeczna percepcja, atrybucje, postawy, stereotypy;
15. Struktura i dynamika religijności, religijność a osobowość.
|