Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dzieci 2.5-PKDZ-Z
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av1sf8dcd0T-cU4j11Jo46cGIu6CF_J3kaMtPfPmORqE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5c76f6e1-9ec1-4b13-8ff3-adbfea214aab&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5
Liczba godzin: 9
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca:
Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP
Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP
Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL
Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i ska
Założenia: Cel zajęć: ukazanie specyfiki zaburzeń psychicznych i zachowania u dzieci – różnice w obrazie zaburzeń dzieci i osób dorosłych, zaburzenia specyficzne dla tych okresów rozwojowych, uwarunkowania problemów klinicznych dzieci oraz problematyka diagnozowania i pomocy psychologicznej.

Literatura:

Literatura podstawowa

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN

Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii klinicznej dziecka

Potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje zaburzeń dzieci w kontekście rozwojowym

Ma wiedzę o mechanizmach kształtujących i utrwalających zaburzenia oraz czynnikach etiopatologicznych i podstawowych sposobach

interwencji pomocowych

Umiejętności

Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozpoznania i analizy przyczyny zaburzeń

Student potrafi wyjaśnić różnice w obrazie i przebiegu zaburzeń psychicznych dzieci i osób dorosłych

Kompetencje społeczne

Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w procesie

pomocy dzieciom i ich rodzinom

Jest gotowy kształcić się i rozwijać swoje kompetencje zawodowe

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: test wyboru

Ocena końcowa na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady:

Ocena dostateczna jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

Ocena dobra jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

Ocena bardzo dobra jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka

2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń.

3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa.

5. Zaburzenia neurorozwojowe

6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci

7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, materiały audiowizualne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 14:30 - 16:45, sala 112
Monika Stawiarska-Lietzau 41/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)