Strona zajęć: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av1sf8dcd0T-cU4j11Jo46cGIu6CF_J3kaMtPfPmORqE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5c76f6e1-9ec1-4b13-8ff3-adbfea214aab&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5
|
Liczba godzin: |
9
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupełniająca: |
Literatura uzupełniająca:
Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP
Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP
Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL
Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i ska
|
Założenia: |
Cel zajęć: ukazanie specyfiki zaburzeń psychicznych i zachowania u dzieci – różnice w obrazie zaburzeń dzieci i osób dorosłych, zaburzenia specyficzne dla tych okresów rozwojowych, uwarunkowania problemów klinicznych dzieci oraz problematyka diagnozowania i pomocy psychologicznej.
|
Literatura: |
Literatura podstawowa
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN
Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii klinicznej dziecka
Potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje zaburzeń dzieci w kontekście rozwojowym
Ma wiedzę o mechanizmach kształtujących i utrwalających zaburzenia oraz czynnikach etiopatologicznych i podstawowych sposobach
interwencji pomocowych
Umiejętności
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozpoznania i analizy przyczyny zaburzeń
Student potrafi wyjaśnić różnice w obrazie i przebiegu zaburzeń psychicznych dzieci i osób dorosłych
Kompetencje społeczne
Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w procesie
pomocy dzieciom i ich rodzinom
Jest gotowy kształcić się i rozwijać swoje kompetencje zawodowe
|
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: test wyboru
Ocena końcowa na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady:
Ocena dostateczna jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
Ocena dobra jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
Ocena bardzo dobra jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka
2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń.
3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego
4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa.
5. Zaburzenia neurorozwojowe
6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci
7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną, materiały audiowizualne
|