Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium tematyczne IV

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 01.02-STD-ST4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium tematyczne IV
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna

Literatura uzupełniająca:

A. Kapusta, Filozofia ekstremalna. Wokół myśli krytycznej Michela Foucaulta, Wyd. UMCS, Lublin 2001

Skrócony opis:

Michel Foucault o nowożytnych źródłach podmiotowości

Pełny opis:

Michel Foucault analizuje historyczno-kulturowe, głównie oświeceniowe uwarunkowania dzisiejszego rozumienia podmiotowości. Występuje on przeciwko racjonalistycznemu optymizmowi, przypisującemu rozumowi autonomię i uniwersalność, wskazując na mroczną stronę rozumu, na funkcję negacji i represji w postaci różnych praktyk dyskursywnych, regulowanych za sprawą władzy i wiedzy (represja fenomenu szaleństwa, praktyki medycyny klinicznej, technologie „panoptyczne”, regulacja seksualności) i ich związek z procesami subiektywizacji i indywidualizacji, prowadzącymi do uformowania „człowieka wyznającego”.

Na zajęciach opracowane zostaną następujące tematy:

Heterotopie dyskursu

Zasady heterotopologii

Poststrukturalizm a utopie ładu i porządku

Metodologia poszukiwania wzajemnych relacji pomiędzy strukturami władzy i formami wiedzy

Diadyczne pojęcie władza-wiedza

Krytyka humanizmu

Człowiek jako „zwierzę wyznające”

Literatura:

A. Kapusta, Filozofia ekstremalna. Wokół myśli krytycznej Michela Foucaulta, Wyd. UMCS, Lublin 2001

Materiały dydaktyczne:

M. Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w College de France 2 grudnia 1970, przeł. M. Kozłowski , Wydawnictwo słowo/obraz, terytoria, Gdańsk 2002

M. Foucault, Inne przestrzenie, „Teksty Drugie”, przeł. A. Rejniak-Majewska nr 5, 2006

M. Foucault, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Gdańsk 2006

M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa 2009

M. Foucault, Historia seksualności, t. 1, przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, Warszawa 1995

M. Foucault, Seksualność i władza, w: tegoż, Filozofia, historia polityka. Wybór pism, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa – Wrocław 2000

Efekty uczenia się:

Wiedza

EK_W1:studenci mają podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk w wiekach XV-XVIII (K_W02)

EK_W2: studenci potrafią wymienić podstawowe cechy renesansowych i nowożynych nurtów filozoficznych: włoskiego humanizmu, renesansowej filozofii przyrody, nowożynego racjonalizmu i empiryzmu, a także potrafią wskazać na klasyczne dla tych nurtów teksty (KW_07)

EK_W3: studenci znają i rozumieją historyczny charakter kształtowania się w okresie renesansu i nowożytności idei zmatematyzowanego przyrodoznawstwa, dualizmu duch-materia, binarnej koncepcji znaku (K_W09)

EK_W4: studenci znają idee i argumenty wybranych klasycznych renesansowych i nowożytnych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (m.in. Galileusza, Kartezjusza, Leibniza, Locke'a, Hume'a) (K_W10)

Umiejętności

EK_U1: studenci doskonalą umiejętność lektury i interpretacji tekstu filozoficznego (K_U03)

EK_U2: studenci nabywają umiejętność precyzyjnego posługiwania się terminologią filozoficzną (K_U05 )

EK_U3: studenci nabywają umiejętność analizowania argumentów filozoficznych, identyfikowania ich kluczowych tez oraz założeń (K_U07)

EK_U4: studenci potrafią przytoczyć główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności (K_U11)

Kompetencje społeczne (postawy)

EK_K_1: studenci współpracują przy analizie tekstu dyskutując wspólnie możliwe rozwiązania omawianych problemów.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Dwa eseje zaliczeniowe.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www4-1 (2024-03-12)