Dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02.06-S-DZWSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | 1. Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, wyd. WAM, Kraków 2007. 2. Problemy społeczne. Miedzy socjologią demaskatorską a polityką społeczną, pod red. P.Poławskiego i D.Zalewskiego, Warszawa 2017. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest uwrażliwienie na procesy zmian zachodzące w społeczeństwie polskim. Studenci zapoznają się z historią warunków życia Polaków, dokonują analiz ich przemian, potrafią ocenić skutki tych zmian. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: 1. Dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego. 2. Przemiany kulturowe i cywilizacyjne w Polsce na początku XXI wieku. 3. Dawne i nowe zróżnicowania społeczne. 4. Procesy transformacji z perspektywy socjologicznej. 5. Nowe wzory życia rodzinnego w Polsce. 6. Wartości młodego pokolenia Polaków. 7. Migracje zagraniczne i ich społeczne konsekwencje. 8. Przemiany wzorów edukacyjnych. 9. Dawne i nowe problemy społeczne. 10. Podsumowanie zajęć. TREŚCI PODEJMOWANE PODCZAS ĆWICZEŃ: 1. ZASOBY I PROBLEMY DEMOGRAFICZNE POLSKI. PROGNOZY. 2. POZIOM CYFRYZACJI. 3. HISTORYCZNE, KULTUROWE I SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA NARRACJI TOŻSAMOŚCIOWYCH W SPOŁECZEŃSTWIE POLSKIM. 4. WARTOŚCI (KAPITAŁ SPOŁECZNY, ZAUFANIE, WIĘZI). 5. GENEZA I STAN PODZIAŁU SPOŁECZNEGO (PAMIĘĆ ZBIOROWA) 6. STRUKTURA SPOŁECZNA – EWOLUCJA, KSZTAŁT. 7. WYKSZTAŁCENIE. EDUKACJA – W KONTEKŚCIE WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI. 8. RELIGIA I RELIGIJNOŚĆ. ZMIANA RELIGIJNOŚCI, SEKULARYZACJA, RELIGIJNOŚĆ PO PANDEMII . 9. KONDYCJA ZDROWOTNA – PSYCHICZNA I FIZYCZNA. 10. POLITYKA – USTRÓJ – SYSTEM POLITYCZNY – PARTIE – PARTYCYPACJA OBYWATELSKA. 11. SYSTEM EKONOMICZNY – PRACA – ZAROBKI (POSTAWY WOBEC PRACY, RYNEK PRACY) 12. KONFRONTACJA POKOLENIOWA: MŁODOŚĆ – STAROŚĆ (PROBLEMY STARZEJĄCEGO SIĘ SPOŁECZEŃSTWA, SREBRNE TSUNAMI). 13. RODZINA. MĘŻCZYŹNI – KOBIETY (WYKLUCZENIA). 14. REWOLUCJA INFORMATYCZNA/INFORMACYJNA (ZMIANY TECHNOLOGICZNE A SPOŁECZEŃSTWO) 15. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ |
Literatura: |
1. Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian. Wyd. Naukowe Scholar 2006. 2. Polska początku XXI wieku: przemiany kulturowe i cywilizacyjne. Polska Akademia Nauk, Komitet Socjologii, 2012. 3. Socjologiczna historia polskiej transformacji. Wyd. UŁ 2013. 4. Zmiana czy stagnacja, M. Marody (red.), Scholar, Warszawa 2004 5. Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, wyd. WAM, Kraków 2007. 6. Po 20 latach. Polska transformacja z perspektywy ekonomicznej, socjologicznej i prawniczej, P. Kozłowski, H. Domański (red.), Warszawa 2010. 7. Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, wyd. WAM, Kraków 2007. 8. Społeczeństwo w czasach zmiany. Badania Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego 1992 – 2009, P. Radkiewicz, R. Siemieńska (red.), Scholar, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
1. Ma elementarną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz 0 zachodzących między nimi relacjach 2. Posiada podstawową wiedzę na temat procesów społecznych, w skali mikro i makro, ich wzajemnych oddziaływaniach, oraz o przyczynach procesów społecznych i skutkach. Zna podstawowe czynniki zmiany społecznej i ich wpływ na jednostkę i struktury społeczne 3. Posiada elementarną wiedzę na temat struktury społecznej społeczeństwa polskiego i umiejscowienia Polski w świecie 4. Potrafi interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (nierówności społeczne, strukturę społeczną, zmiany społeczne, zróżnicowanie etniczne, płci, klasowe) posługując się wyobraźnią socjologiczną, zasadami analizy socjologicznej i odwołując się do osobistego doświadczenia 5. Potrafi analizować przyczyny i przebieg określonych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) zgodnie z metodami pracy socjologa 6. Rozumie potrzebę współpracy socjologa z instytucjami publicznymi, organizacjami, stowarzyszeniami, przedsiębiorstwami, ośrodkami nauki i kultury; jest chętny i gotowy zainicjować i podjąć z nimi współpracę 7. Jest wrażliwy na problemy społeczne jednostek i grup, wykazuje się empatią w relacjach z innymi ludźmi |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność przygotowanie referatu na jeden z tematów do wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Kopczak-Wirga, Mariusz Zwarycz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.