Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja i wychowanie oczami socjologa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02.06-S-EWOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja i wychowanie oczami socjologa
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

1. Od socjologii ogólnej do socjologii edukacji i wychowania

2. Problemy współczesnej edukacji

3. Edukacja w ujęciu strukturalno – funkcjonalnym

4. Szkoła jako narzędzie opresji

5. Edukacja i wychowanie w różnych kulturach świata

6. Wychowanie antyautorytarne, szkoły wolnościowe

Literatura:

1. P. Mikiewicz, Socjologia edukacji, Warszawa 2016.

2. J.M.Szymański, Socjologia edukacji, Kraków 2013.

3. M. Karkowska, Socjologia wychowania - wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2009.

4. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 1973.

5. I.Illich, Odszkolnić społeczeństwo, Warszawa 2010.

6. E. Bendyk, Niepokojący kryzys systemu totalnego, „Kontakt” 2016 ( http://magazynkontakt.pl/niepokojacy-kryzys-systemu-totalnego.html)

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka powinien/powinna:

- Znać podstawowe pojęcia z obszaru socjologii wychowania i edukacji, znać koncepcje teoretyczne, w ramach których analizowane są socjologiczne problemy edukacji i wychowania.

- Potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, analizować i użytkować dane statystyczne i jakościowe dotyczące edukacji i wychowania na świecie

- Potrafić wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, analizować i użytkować informacje o współczesnych problemach edukacji i wychowania i ich historycznych uwarunkowaniach.

- Rozumie potrzebę dokonywania analiz instytucji wychowawczych i edukacyjnych z różnych punktów widzenia, przy pomocy różnych teorii i metod badawczych.

- Jest wrażliwy na problemy instytucji wychowawczych, edukacyjnych, a także problemy środowiska rodzinnego jako tego, w którym realizowane są pierwsze etapy socjalizacji człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

- esej

- ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)