Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs uzupełniający I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02.06-S-KU-1
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kurs uzupełniający I
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Socjologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

II

Profil kształcenia:

Studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uzupełniające

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

CBOS. (2019). Rodzina - jej znaczenie i rozumienie.

https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF

CBOS. (2020). Modele życia małżeńskiego Polaków.

https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_157_20.PDF

Komisja Europejska. (2020). Strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020–2025.

Komisja Europejska. (2016). Strategic Engagement for Gender Equality 2016-2019.

DOI: 10.2838/722771


W trakcie trwania kursu istotne będą także teksty kultury w postaci materiałów wideo oraz innych treści zamieszczanych w mediach społecznościowych.

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS wynosi 2, co przekłada się na ok. 60h pracy osoby studiującej.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie osób studiujących z tematyką związaną z różnorodnością tożsamościową, zarówno na poziomie procesów społecznych jednostkowych, jak i społecznych. Omówienie aspektów dotyczących różnorodności pojmowania pojęcia płci, granic, intymności, cielesności i rodziny ma na celu uwrażliwienie osób studiujących na większą otwartość na nowe idee, gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów, a także powinno wywołać zrozumienie wobec potrzeby rozpatrywania zagadnień naukowych z różnych punktów widzenia. Ponadto analiza zjawisk ciałopozytywności i obecnych postaw wobec feminizmu pomoże w usprawnieniu interpretowania i wyjaśniania występowania problemów społecznych.

Pełny opis:

KURS: Ciało, płeć i seksualność

Treści programowe:

1.Różnorodność tożsamościowa

2.Konstrukt płci jako zjawiska biologiccznego, społecznego i kulturowego

3.Granica - czym jest i jak ją rozumieć?

4.Intymność i cielesność

5.Rodzina tradycyjna w Polsce

6.Współczesne przejawy i pojmowanie feminizmu

7.Czym jest ciałopozytywność i co w niej kontrowersyjnego?

8. Strategia na rzecz równouprawnienia płci w odniesieniu do stereotypizacji i dyskryminacji

Literatura:

Jakubowska, H. (2009). Socjologia ciała.

Kostrzewska, D. (2020) Działalność ruchów kobiecych w sieci – cyfrowe oblicze polskiego feminizmu. Przegląd Krytyczny, 2020/2(1), s. 109-120.

DOI: 10.14746/pk.2020.2.1.07

Odrowąż-Coates, A. (2015). Gender Crisis in Poland, Catholic Ideology and the Media. Sociology Mind, 5, s. 27-34.

DOI: 10.4236/sm.2015.51004.

Wójcik, K. (2021). Redefinicja postrzegania ciała w dyskursie medialnym — ciałopozytywność i ciałoneutralność. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 38.

DOI: 10.19195/1733-5779.38.24

Efekty uczenia się:

Wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca posiada wiedzę dotyczącą:

Procesów społecznych, w skali mikro i makro, ich wzajemnych oddziaływań w odniesieniu do ludzkiej płciowości i cielesności. (K_W08)

Podstawowych relacji na poziomie człowiek-społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości (w tym płciowej i seksualnej) jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne. (K_W09)

Umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca powinna potrafić/mieć umiejętności dotyczące:

Interpretowania i wyjaśniania zjawisk społecznych (nierówności społecznych dot. płci i seksualności), posługując się wyobraźnią socjologiczną, zasadami analizy socjologicznej i odwołując się do osobistego doświadczenia. (K_U14)

Kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca ma/wykazuje:

Otwartość na nowe idee, gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów. (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywność na zajęciach - 30% oceny końcowej

2. Średnia ocen z prac zaliczeniowych - 70% oceny końcowej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)