Kurs uzupełniający I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02.06-S-KU-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Kurs uzupełniający I |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Socjologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | II |
Profil kształcenia: | Studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | CBOS. (2019). Rodzina - jej znaczenie i rozumienie. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF CBOS. (2020). Modele życia małżeńskiego Polaków. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_157_20.PDF Komisja Europejska. (2020). Strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020–2025. Komisja Europejska. (2016). Strategic Engagement for Gender Equality 2016-2019. DOI: 10.2838/722771 W trakcie trwania kursu istotne będą także teksty kultury w postaci materiałów wideo oraz innych treści zamieszczanych w mediach społecznościowych. |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS wynosi 2, co przekłada się na ok. 60h pracy osoby studiującej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie osób studiujących z tematyką związaną z różnorodnością tożsamościową, zarówno na poziomie procesów społecznych jednostkowych, jak i społecznych. Omówienie aspektów dotyczących różnorodności pojmowania pojęcia płci, granic, intymności, cielesności i rodziny ma na celu uwrażliwienie osób studiujących na większą otwartość na nowe idee, gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów, a także powinno wywołać zrozumienie wobec potrzeby rozpatrywania zagadnień naukowych z różnych punktów widzenia. Ponadto analiza zjawisk ciałopozytywności i obecnych postaw wobec feminizmu pomoże w usprawnieniu interpretowania i wyjaśniania występowania problemów społecznych. |
Pełny opis: |
KURS: Ciało, płeć i seksualność Treści programowe: 1.Różnorodność tożsamościowa 2.Konstrukt płci jako zjawiska biologiccznego, społecznego i kulturowego 3.Granica - czym jest i jak ją rozumieć? 4.Intymność i cielesność 5.Rodzina tradycyjna w Polsce 6.Współczesne przejawy i pojmowanie feminizmu 7.Czym jest ciałopozytywność i co w niej kontrowersyjnego? 8. Strategia na rzecz równouprawnienia płci w odniesieniu do stereotypizacji i dyskryminacji |
Literatura: |
Jakubowska, H. (2009). Socjologia ciała. Kostrzewska, D. (2020) Działalność ruchów kobiecych w sieci – cyfrowe oblicze polskiego feminizmu. Przegląd Krytyczny, 2020/2(1), s. 109-120. DOI: 10.14746/pk.2020.2.1.07 Odrowąż-Coates, A. (2015). Gender Crisis in Poland, Catholic Ideology and the Media. Sociology Mind, 5, s. 27-34. DOI: 10.4236/sm.2015.51004. Wójcik, K. (2021). Redefinicja postrzegania ciała w dyskursie medialnym — ciałopozytywność i ciałoneutralność. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 38. DOI: 10.19195/1733-5779.38.24 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca posiada wiedzę dotyczącą: Procesów społecznych, w skali mikro i makro, ich wzajemnych oddziaływań w odniesieniu do ludzkiej płciowości i cielesności. (K_W08) Podstawowych relacji na poziomie człowiek-społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości (w tym płciowej i seksualnej) jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne. (K_W09) Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca powinna potrafić/mieć umiejętności dotyczące: Interpretowania i wyjaśniania zjawisk społecznych (nierówności społecznych dot. płci i seksualności), posługując się wyobraźnią socjologiczną, zasadami analizy socjologicznej i odwołując się do osobistego doświadczenia. (K_U14) Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca ma/wykazuje: Otwartość na nowe idee, gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów. (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność na zajęciach - 30% oceny końcowej 2. Średnia ocen z prac zaliczeniowych - 70% oceny końcowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.