Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki badań społecznych I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02.06-S-MTBS-1
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody i techniki badań społecznych I
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

socjologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

 Mayntz R., Holm K., Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985

 Mangione T.W., Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych i socjologicznych, Warszawa 1999

 Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005

 Sułek A., Eksperyment w badaniach społecznych, Warszawa 1979

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 5


• udział w wykładach: 30 h

• udział w zajęciach ćw.: 30 h

• przygotowanie do zajęć: 25 h

• udział w konsultacjach z nauczycielem: 15 h

• samodzielne przygotowanie do zaliczenia: 25 h


Suma 125 h = 5 ECTS


Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z ilościowym paradygmatem badań społecznych; przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania oraz realizacji ilościowych badań społecznych.

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z ilościowym paradygmatem badań społecznych; przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania oraz realizacji ilościowych badań społecznych.Tematyka poruszana w czasie zajęć - 1. Projektowanie badań naukowych – typy projektów badawczych, ich składniki, kryteria wyboru, 2. Konceptualizacja i operacjonalizacja problemu badawczego, 3. Eksperyment w naukach społecznych, 4. Projektowanie badania ilościowego (np. konstruowanie narzędzi, dobór próby), 5. Realizacja badania ilościowego (np. prowadzenie wywiadu kwestionariuszowego), 6. Analiza ilościowych danych empirycznych, 7. Problemy etyczne w badaniach społecznych

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001

2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003, 2007

3. Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii: budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice 1999, 2003

4. Sawiński Z., Sztabiński F., Sztabiński P., Fieldwork jest sztuką: jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Warszawa 2005

5. Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013

6. Schuman H., Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca:

1. Mayntz R., Holm K., Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985

2. Mangione T.W., Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych i socjologicznych, Warszawa 1999

4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005

5. Sułek A., Eksperyment w badaniach społecznych, Warszawa 1979

Efekty uczenia się:

Wiedza - w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka:

- posiada wiedzę na temat metod i technik ilościowych badań społecznych

- zna zasady przygotowania i realizacji ilościowego projektu badawczego

Umiejętności - w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka potrafi:

- sformułować problem badawczy adekwatny do badań ilościowych

- opracować narzędzia do ilościowych badań społecznych

- zaprojektować ilościowy projekt badawczy

- zaprezentować publicznie założenia projektu badawczego

Kompetencje społeczne - w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka:

- potrafi współpracować z grupą przy realizacji zadań

- potrafi rzeczowo argumentować swoje racje w dyskusji

- przy realizacji badań postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce

Metody i kryteria oceniania:

- kolokwium lub zaliczenie ustne

- wykonywanie zadań w trakcie zajęć

- merytoryczny udział w dyskusji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Nieroba
Prowadzący grup: Elżbieta Nieroba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)