Podstawy metodologii badań socjologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02.06-S-PMBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodologii badań socjologicznych |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z podstawami metodologii badań socjologicznych. |
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z podstawami metodologii badań socjologicznych. Poznają kluczowe pojęcia, logikę procesu badawczego, rozumieją istotę pojęć, teorii, wskaźników. Zapoznają się także ze sposobami pojmowania rozwoju nauki, problemem przyczynowości, wyjaśnianiem i przewidywaniem. Zajęcia przygotowują studentów do projektowania i realizacji badań empirycznych. Problematyka wykładów: 1. Sposoby zdobywania wiedzy. Zasady poznania naukowego. Pojęcie nauki, klasyfikacja nauk. Przedmiot i granice poznania naukowego. 2. Typy metodologii. Metodologia nauk empirycznych. Metodologia, metody, techniki, narzędzia badawcze w socjologii 3. Cele badań. Logika procesu badawczego – problem badawczy, pytania badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki 4. Pojęcia w naukach społecznych. Definiowanie pojęć 5. Teoria w procesie badawczym. 6. Sposoby wyjaśniania w socjologii 7. Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy o społeczeństwie Problematyka warsztatów: 1. Wiedza, nauka, metodologia, metoda. Dyskusja na temat kluczowych pojęć metodologicznych. 2. Elementy procesu badawczego – stawianie pytań i formułowanie hipotez badawczych 3. Pojęcia i ich wskaźniki 4. Od pojęcia do teorii 5. Rozwój nauki (paradygmat; nauka normalna i nauka rewolucyjna; socjologia pozytywistyczna i socjologia humanistyczna 6. Przyczynowość w naukach społecznych 7. Wyjaśnianie i przewidywanie 8. O języku w naukach społecznych |
Literatura: |
1. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001 (wybrane fragmenty) 2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003, 2007 (wybrane fragmenty) 3. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007, 2012 (wybrane fragmenty) 4. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty) 5. Babiński G., Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca 1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999 2. Sztompka P. Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego w: Turner J.H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 1985 3. Andreski S., Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka powinien/powinna: - posiadać wiedzę na temat podstaw metodologii badań naukowych, w szczególności socjologicznych - posiadać wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań socjologicznych Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć stu-dent/studentka: - potrafi rozpoznać wiedzę zgromadzoną w sposób naukowy - potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu metodologii naukowej - rozumie logikę procesu badawczego - potrafi sformułować problemy badawcze i hipotezy, przeprowadzić konceptualizację i operacjonalizację pojęć Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student:/studentka - przy realizacji badań postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce - wykazuje gotowość do pracy w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład: - egzamin ustny 2. Warsztaty: - kolokwium - ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru (aktywność studenta, terminowe realizowanie zadań praktycznych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Kopczak-Wirga, Marek Korzeniowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.