Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii badań socjologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02.06-S-PMBS
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy metodologii badań socjologicznych
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Studenci zapoznają się z podstawami metodologii badań socjologicznych.

Pełny opis:

Studenci zapoznają się z podstawami metodologii badań socjologicznych. Poznają kluczowe pojęcia, logikę procesu badawczego, rozumieją istotę pojęć, teorii, wskaźników. Zapoznają się także ze sposobami pojmowania rozwoju nauki, problemem przyczynowości, wyjaśnianiem i przewidywaniem. Zajęcia przygotowują studentów do projektowania i realizacji badań empirycznych.

Problematyka wykładów:

1. Sposoby zdobywania wiedzy. Zasady poznania naukowego. Pojęcie nauki, klasyfikacja nauk. Przedmiot i granice poznania naukowego.

2. Typy metodologii. Metodologia nauk empirycznych. Metodologia, metody, techniki, narzędzia badawcze w socjologii

3. Cele badań. Logika procesu badawczego – problem badawczy, pytania badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki

4. Pojęcia w naukach społecznych. Definiowanie pojęć

5. Teoria w procesie badawczym.

6. Sposoby wyjaśniania w socjologii

7. Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy o społeczeństwie

Problematyka warsztatów:

1. Wiedza, nauka, metodologia, metoda. Dyskusja na temat kluczowych pojęć metodologicznych.

2. Elementy procesu badawczego – stawianie pytań i formułowanie hipotez badawczych

3. Pojęcia i ich wskaźniki

4. Od pojęcia do teorii

5. Rozwój nauki (paradygmat; nauka normalna i nauka rewolucyjna; socjologia pozytywistyczna i socjologia humanistyczna

6. Przyczynowość w naukach społecznych

7. Wyjaśnianie i przewidywanie

8. O języku w naukach społecznych

Literatura:

1. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001 (wybrane fragmenty)

2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003, 2007 (wybrane fragmenty)

3. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007, 2012 (wybrane fragmenty)

4. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)

5. Babiński G., Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999

2. Sztompka P. Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego w: Turner J.H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 1985

3. Andreski S., Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka powinien/powinna:

- posiadać wiedzę na temat podstaw metodologii badań naukowych, w szczególności socjologicznych

- posiadać wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań socjologicznych

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć stu-dent/studentka:

- potrafi rozpoznać wiedzę zgromadzoną w sposób naukowy

- potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu metodologii naukowej

- rozumie logikę procesu badawczego

- potrafi sformułować problemy badawcze i hipotezy, przeprowadzić konceptualizację i operacjonalizację pojęć

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:/studentka

- przy realizacji badań postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce

- wykazuje gotowość do pracy w grupie

Metody i kryteria oceniania:

1. Wykład:

- egzamin ustny

2. Warsztaty:

- kolokwium

- ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru (aktywność studenta, terminowe realizowanie zadań praktycznych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Kopczak-Wirga, Marek Korzeniowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www4-1 (2024-03-12)