Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Culture and Economy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02.06-S2-EN-CAE
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Culture and Economy
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

(tylko po angielsku) Lash S., Urry J., Economies of Sign&Space. SAGE Publications 2002

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The aim of the course will be to analyse relationship between economy and culture. On the one hand culture play important role in economy on the micro and macro level. On the other hand culture is under economic processes. So the course will be focus on the following subjects as organizational culture, cultural base of capitalism and traditional cultural phenomena under economic processes as fashion, tradition, food, museums. The special role play cultural industry which will be special focus.

Course objectives:

To give knowledge regarding relationship between culture an economy

To shape research skills in culture and economy relationship

To teach social competencies as group working and presentation research results

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Lectures - topics:

1. Culture&Economy - definitions

2. TNC

3. Organizational Culture

4. Capitalism and Culture

5. Tourism

6. Museums

7. Mass culture, popular culture

8. Cultural Industry/Creative Industry

9. Social media

10. Media

11. Sport

12. Fashion

13. Food

Seminars:

1. Culture and Capitalism

2. Origin of Capitalism and Western Civilization

3. The Varieties of Capitalism

4. Museums and their role in economy

5. Tourism and its role in economy and culture

Students are required to conduct mini-research based on qualitative approach. They could use participatory observation, interview or desk research and realize the research process: aim and research questions definitions, conducting research and making anlysis. For the analysis students are required to use technological equipment as Atlas IT or audiacity programm for interview transcript.

Literatura: (tylko po angielsku)

Trigilia C., Economic Sociology. Blackwell Publishers 2002.

Lash S., Urry J., Economies of Sign&Space. SAGE Publications 2002.

Biggart N, Readings in Economic Sociology. Blackwell Publishers 2002.

Lash S., Critique of Information. SAGE Publications 2002.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Knowledge

Student: could define proceses in micro and macro scale, student could explain origig and results of social processes and culure and economy relationship - K_W08.

Skills

Student could explain economy though cultural factors and culture by economic arguments K_U9

Student could interpret macro and micro cultural and economic phenomena K_U1

Social competences

Student have ability to presentation of own research results K_K10

Student is responsible for own tasks and its results K_K_10

Student is engage in research project K_K_10

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Discussion during group work

Answer for questions regarding literature

Research project presentation

Exercises and simulation of research project during classes

Literature analysis

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)