Etyka dziennikarska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02.08.D3.ED-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka dziennikarska |
Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | M. Napiórkowski, Mitologia współczesna, Warszawa 2018 M. Iłowiecki, Pilnowanie strażników, Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa, 2012 B. Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec, 2011 D. Barney, Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2008 |
Skrócony opis: |
Określenie obszaru zagadnień należących do etyki dziennikarskiej. Pojęcie misji dziennikarza i pracownika mediów. Pojęcie dylematu etycznego. Odróżnienie dylematów etycznych od problemów moralnych. Podstawowe normy i wartości w obszarze etyki mediów. Etyka dziennikarska jako praktyka ukierunkowana na wartości. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie misji w zawodzie dziennikarza. 2. Kodeksy etyki dziennikarskiej (wzorce i przykłady), 3. Analiza wybranych kodeksów etyki dziennikarskiej 4. Pojęcie dylematu etycznego w praktyce dziennikarskiej . Przykłady 5-8. Analiza programów treści i zjawisk medialnych pod kątem etycznych dylematów dziennikarza oraz pracownika mediów. 9. Omówienie zasad prawdy, obiektywizmu. Dyskusja 10. Omówienie zasady odpowiedzialności. Problem odpowiedzialności prawnej, etycznej i zawodowej dziennikarza. 11. Pomiędzy komentarzem a informacją; dziennikarstwo politycznie i religijnie zaangażowane. 12. Reklama i kryptoreklama, tabloidyzacja informacji medialnej, pluralizm rynku medialnego. 13. Etyczne granice wolności wypowiedzi. Cenzura wewnętrzna. Autocenzura. 14. Tajemnica zawodowa dziennikarzy. Ochrona tajemnicy państwowej i tajemnicy służbowej. Prowokacja dziennikarska. 15. Mitologia współczesna i "dziennikarz jako twórca rzeczywistości" |
Literatura: |
J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2000 Przewodnik po etyce, P. Singer (red.) Kraków 1998 J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa, 2007 P. Czarnecki , Etyka mediów, Warszawa, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawowe kodeksy etyki dziennikarskiej oraz zapisy etycznej karty mediów. Zna podstawowe pojęcia z obszaru etyki dziennikarskiej Rozumie pojęcie dylematu etycznego i potrafi rozstrzygać dylematy etyczne w praktyce dziennikarskiej. Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań, podejmowanych w sferze mediów i w innych obszarach działalności zawodowej. Potrafi rzeczowo argumentować w dziedzinie etyki dziennikarskiej. Jest wyczulony na wszelkie przejawy manipulacji odbiorcą i rozumie zagrożenia wynikające z tego zjawiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody podające - wyjaśnianie Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody aktywizujące - analiza konkretnych przypadków Kryteria oceny: - rozmowa sprawdzająca znajomość treści omawianych na zajęciach - prace pisemne dotyczące omawianych zagadnień - prezentacja wybranych dylematów etycznych w trakcie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.