Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka dziennikarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02.08.D3.ED-K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka dziennikarska
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Literatura uzupełniająca:

M. Napiórkowski, Mitologia współczesna, Warszawa 2018

M. Iłowiecki, Pilnowanie strażników, Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa, 2012

B. Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec, 2011

D. Barney, Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2008

Skrócony opis:

Określenie obszaru zagadnień należących do etyki dziennikarskiej. Pojęcie misji dziennikarza i pracownika mediów. Pojęcie dylematu etycznego. Odróżnienie dylematów etycznych od problemów moralnych. Podstawowe normy i wartości w obszarze etyki mediów. Etyka dziennikarska jako praktyka ukierunkowana na wartości.

Pełny opis:

1. Pojęcie misji w zawodzie dziennikarza.

2. Kodeksy etyki dziennikarskiej (wzorce i przykłady),

3. Analiza wybranych kodeksów etyki dziennikarskiej

4. Pojęcie dylematu etycznego w praktyce dziennikarskiej . Przykłady

5-8. Analiza programów treści i zjawisk medialnych pod kątem etycznych dylematów dziennikarza oraz pracownika mediów.

9. Omówienie zasad prawdy, obiektywizmu. Dyskusja

10. Omówienie zasady odpowiedzialności. Problem odpowiedzialności prawnej, etycznej i zawodowej dziennikarza.

11. Pomiędzy komentarzem a informacją; dziennikarstwo politycznie i religijnie zaangażowane.

12. Reklama i kryptoreklama, tabloidyzacja informacji medialnej, pluralizm rynku medialnego.

13. Etyczne granice wolności wypowiedzi. Cenzura wewnętrzna. Autocenzura.

14. Tajemnica zawodowa dziennikarzy. Ochrona tajemnicy państwowej i tajemnicy służbowej. Prowokacja dziennikarska.

15. Mitologia współczesna i "dziennikarz jako twórca rzeczywistości"

Literatura:

J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2000

Przewodnik po etyce, P. Singer (red.) Kraków 1998

J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa, 2007

P. Czarnecki , Etyka mediów, Warszawa, 2008

Efekty uczenia się:

Student zna podstawowe kodeksy etyki dziennikarskiej oraz zapisy etycznej karty mediów. Zna podstawowe pojęcia z obszaru etyki dziennikarskiej

Rozumie pojęcie dylematu etycznego i potrafi rozstrzygać dylematy etyczne w praktyce dziennikarskiej. Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań, podejmowanych w sferze mediów i w innych obszarach działalności zawodowej. Potrafi rzeczowo argumentować w dziedzinie etyki dziennikarskiej. Jest wyczulony na wszelkie przejawy manipulacji odbiorcą i rozumie zagrożenia wynikające z tego zjawiska

Metody i kryteria oceniania:

Metody podające - wyjaśnianie

Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Metody aktywizujące - analiza konkretnych przypadków

Kryteria oceny:

- rozmowa sprawdzająca znajomość treści omawianych na zajęciach

- prace pisemne dotyczące omawianych zagadnień

- prezentacja wybranych dylematów etycznych w trakcie zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)