Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.1.D3.LJPN.70
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów z wynikami badań psychologicznych. Na zajęciach zostaną omówione filozoficzne podstawy psychologii, działy psychologii ogólnej oraz psychologii stosowanej: społecznej, reklamy oraz pracy i organizacji. Kurs zawiera zajęcia uzupełniające z zakresu radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz rozpoznawania manipulacji, np. w marketingu i środkach masowego przekazu.

Pełny opis:

Spis tematów realizowanych podczas zajęć:

1. Filozoficzne podstawy psychologii.

2. Historia myśli psychologicznej - psychologia jako nauka o człowieku.

3. Psychologia ogólna - psychologia różnic indywidualnych, temperament.

4. Psychologia ogólna - psychologia rozwoju człowieka.

5. Psychologia emocji i motywacji - patologia emocji.

6. Wpływ społeczny.

7. Techniki manipulacji w psychologii.

8. Postrzeganie społeczne.

9. Motywy społeczne.

10. Atrakcyjność w psychologii.

11. Samoocena i postrzeganie siebie

12. Psychologia moralności - teoria fundamentów moralnych.

13. Psychologia reklamy - wyznaczniki skuteczności przekazu.

14. Psychologia stosowana - psychologia pracy i organizacji.

15. Stres psychologiczny.

Literatura:

- Doliński, D. (1998). Psychologia reklamy. Wydawnictwo PWN.

- Doliński, D., Strelau, J. (2008). Psychologia - podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Haidt, J. (2014). Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka. Wydawnictwo Smak Słowa.

- Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Wydawnictwo PWN.

- Łosiak, Wł. (2007). Psychologia emocji. Wydawnictwo WAiP.

- Sapolsky, R. (2010). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu, Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Wojciszke, B. (2008). Psychologia społeczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty uczenia się:

Student powinien znać podstawowe obszary psychologii oraz jej podstawy metodologiczne. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce społecznej, rozpoznając manipulacje, stereotypy i negatywny wpływ stresu psychologicznego.

Po zaliczeniu kursu student ma podstawową wiedzę z zakresu wszystkich głównych obszarów psychologii.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Prezentacja zadanego materiału na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)