Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Linguistic and nonlinguistic figurative communication

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.2.5-EC-LNFC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Linguistic and nonlinguistic figurative communication
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

English in Public Communication

English Philology

Profil kształcenia:

profil akademicki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties

total number of hours: 30

total number of ECTS: 2

1 ECTS: 30 hours of classes

0,5 ECTS: 10 hours of consultations

0,5 ECTS: 15 hours of self-study, preparing for classes

Skrócony opis:

Course description

Figurative meaning is part and parcel of all human communication. People make use of and are exposed to figurative meaning-making processes on a daily basis, not being necessarily aware of this fact. Students will learn key ideas with respect to figurative thought processes (metaphor, metonymy and blending) and the mechanisms behind figurative communication in text and image modalities.

Pełny opis:

Course objectives

The main aim of the course is to make students familiar with basic mechanism of figurative meaning construction, namely, metonymy, metaphor and blending. Throughout the course, students will be presented with a number of text-based and image-based examples from different areas of human activity, such as media, politics or advertising. Student will be able to see how figurative meaning-making processes help us to build and express our understanding of the surrounding world and how they contribute to expressing emotions and values.

Course content

1. Communication: figurative vs. literal messages.

2. What is metaphor?

3. Typology of metaphors.

4. The motivation of metaphor.

5. The nature of mappings.

6. Metaphorical entailments.

7. Monomodal vs. multimodal metaphors.

8. Metonymy.

9. Figurative language in the picture modality: case studies.

10. Conceptual blending: the basics.

11. Figurative language and axiology: case studies.

12. Synaesthetic metaphors

Methods of instruction/ forms of classroom activity:

- multimodal presentation

- brainstorm

- group work

- follow-up comprehension exercises

Literatura:

Reading list

Evans, V., & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Fauconnier, G., & Turner, M. (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. New York: Basic Books.

Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A practicla introduction. Oxford: Oxford University Press.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press.

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PQR 2019:

Knowledge

1. A student knows the key concepts related to figurative language and communication (k_W02/P6S_WG)

2. A student knows the main theories and approaches to analyse figurative language (k_W04/P6S_WG)

Skills

3. A student is able to use terminology elated to figurative language and communication (k_U01/P6S_UW)

4. A student is able to work in pairs or groups on different figurative languge related exercises (k_U08/P65_UO)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes:

1. Active in-class participation 15% of the final grade (outcome 1,2,3,4)

2. An individual presentation 85% of the final grade (outcome 1,2,3)

Final Grading Framework:

60 -67% 3.0

68 - 75% 3.5

76 - 83% 4.0

84 - 91% 4.5

92 - 100% 5.0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Przemysław Wilk
Prowadzący grup: Przemysław Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-2 (2025-04-29)