General psychology
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.2.D2.EP.AL.11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | General psychology |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się studenta z najważniejszymi dokonaniami psychologii naukowej, zwłaszcza współczesnej: poznanie jej różnorodnej problematyki, preferowanych metod, wybranych pojęć, twierdzeń i koncepcji. Zajęcia służą również wypracowaniu umiejętności odnoszenia wiedzy psychologicznej do realnych sytuacji życiowych. |
Pełny opis: |
1. Psychologia jako nauka: przedmiot, problematyka, metody, cele, aktualna struktura i jej geneza. Najważniejsze działy psychologii stosowanej. 2. Różne sposoby widzenia ludzkich zachowań i ich porównanie. 3. Spostrzeganie i uwaga. 4. Uczenie się przez warunkowanie klasyczne i sprawcze. 5. Uczenie się przez naśladowanie wzorców. Rola procesów poznawczych w uczeniu się. 6. Procesy poznawcze: rola pojęć i struktur pojęciowych. 7. Procesy poznawcze: myślenie, rozwiązywanie problemów, inteligencja. 8. Pamięć. 9. Motywacja. Agresja i jej wyjaśnianie. Wspieranie motywacji do nauki. 10. Emocje, stres i radzenie sobie ze stresem. 11. Osobowość. Wpływ sytuacji i osobowości na zachowanie jednostki. 12. Psychologia procesów społecznych. 13. Zaburzenia psychiczne. 14. Psychologia rozwoju jednostki. 15. Podsumowanie i zakończenie kursu. |
Literatura: |
G. Mietzel, Wprowadzenie do psychologii. GWP, 2000, cały tekst. R. Gerrig, P. Zimbardo, Psychologia i życie. PWN, 2006, rozdziały: 13, 14. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę na temat: rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, w odniesieniu do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej) oraz ich prawidłowości i zakłóceń; wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw, w odniesieniu do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów, w odniesieniu do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Student posiada umiejętności: wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji w odniesieniu do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; posługiwania się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania różnorodnych sytuacji i problemów oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. W zakresie kompetencji społecznych student: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Test końcowy wiedzy: 50% + 1pkt odpowiedzi poprawnych jako warunek zaliczenia. 2. Aktywność studenta na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.