Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Developmental and educational psychology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.EP.TTP.AP.36
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Developmental and educational psychology
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia drugiego stopnia

Kierunek studiów:

English Philology - Teacher Training Programme

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 2

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil akademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

General psychology (lecture)

General psychology (classes)

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties

total number of ECTS points: 1

0,5 ECTS – 15 hours: participation in lectures

0,5 ECTS – 15 hours: preparation to class with direct participation of the teacher

Skrócony opis:

Course desciption

The lecture on Developmental and Educational Psychology presents norms and anomalies concerning the developmental age, conducted in parallel with exercises to supplement knowledge.

Pełny opis:

Course objectives:

-to present issues related to human mental development, changes occurring in the psyche throughout his life and the factors that condition these changes;

-to present the basic issues related to developmental psychology in the educational context, personality properties and ways of human behavior which are very important both for the understanding of the individual and social groups;

-to provide students with basic concepts of the main principles of human development, taking into account a wide range of factors determining cognitive, emotional and social development;

-to alert students to the reality of the discussed psychological mechanisms in specific life situations.

----------------

Course content:

1. Classification of development factors (in relation to ontogenetic development) - genetic and environmental (ecological) factors.

2. developmental determinants - related to cause and effect relations with developmental changes.

3. theoretical paradigms in developmental psychology - including Bowlby's theory of attachment, biogenetic, psychoanalytic, behavioral, cognitive human development.

4. psychological periodisation of human development stages.

5. types of developmental changes in an educational context.

6. strategies and methods of researching developmental changes.

7. cognitive and emotional development of a man and education.

8. development disorders and educational challenges.

----------------

Methods of instruction/ forms of classroom activity:

lecture, multimedia presentation, discussion, ICT tools/MSTeams

Literatura:

Reading list:

Clegg, J. M., Wen, N. J., & Legare, C. H. (2017). Is non-conformity WEIRD? Cultural variation in adult’s beliefs about children’s competency and conformity. Journal of Experimental Psychology: General, 146, 428–441.

Cohen, SH, Reese HW (2019). Life-span developmental psychology: Methodological contributions. New York: Routledge.

Gaskins, S., & Paradise, R. (2010). Learning through observation in daily life. In D. F. Lancy, J. C. Bock, & S. Gaskins (Eds.), The anthropology of learning in childhood (pp. 85–118). Lanham, MD: AltaMira.

Geary, D. C., & Bjorklund, D. F. (2000). Evolutionary developmental psychology. Child Development, 71, 57–65.

Machluf, K., & Bjorklund, D. F. (2015). Social cognitive development from an evolutionary perspective. In V. Zeigler-Hill, L. L. M. Welling, & T. K. Shackelford (Eds.), Evolutionary perspectives on social psychology (pp. 27–37). New York: Springer.

Murphy, A., Steele, H., Bate, J., Nikitiades, A., Allman, B., Bonuck, K.,...

Steele, M. (2015). Group attachment-based intervention: Traumainformed care for families with adverse childhood experiences. Family & Community Health: The Journal of Health Promotion & Maintenance, 38, 268 –279

Waters, E., Petters, D., & Facompre, C. (2013). Epilogue: Reflections on a special issue of Attachment & Human Development in Mary Ainsworth’s 100th year. Attachment & Human Development, 15, 673– 681.

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PQF 2019 - specific to teacher profession

Knowledge

The student knows and understands

1. the psychological concepts of man and his development and the biological conditions of mental processes (N_W02/P7S_WG; M_N_B1.W01)

2. the psychological mechanisms of development (N_W06/P7S_WG, N_W07/P7S_WG; M_N_B1.W02)

3. concepts and theories concerning psychological developmental conditions including social perception and communication (N_W12/P7S_WG; M_N_B1.W03)

4. concepts and theories concerning psychological developmental conditions regarding the learning process and potential barriers (N_W14/P7S_WK; M_N_B1.W04)

Skills

The student

5. has the ability to critically analyse social phenomena in the context of their psychological development and educational conditions (N_U01/P7S_UW; N_U03/P7S_UW)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes:

1. Exam - a written test - 100% of the final grade (outcome 1,2,3,4,5)

Criteria of assessment:

- sufficient mark: if the student obtains more than 55% of points

- good grade: if the student obtains more than 70% of the points

- very good grade: if the student obtains more than 85% of the points

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Dariusz Krok
Prowadzący grup: Dariusz Krok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Dariusz Krok
Prowadzący grup: Dariusz Krok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)