Metody badań nauk humanistycznych 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań nauk humanistycznych 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Student opanował podstawowe instrumentarium pojęciowe z zakresu poetyki i teorii literatury. |
Literatura uzupełniająca: | Opracowania ogólne: Kulturowa teoria literatury 2. red. R. Nycz, T. Walas, 2002 [tu zwłaszcza; E. Prokop-Janiec, Etnopoetyka]. Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie. Pod red. R. Nycza, Wrocław 1992. Dekonstrukcja w badaniach literackich. Pod red. R. Nycza, Gdańsk 2000. Sporne i bezsporne problemy wiedzy o literaturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 1999. Teorie badań literackich za granicą, oprac. H. Markiewicz, T. I-IV, Kraków 1976-1992 . Opracowania szczegółowe S. Balbus, Między stylami, 1992; A. Burzyńska, Krajobraz po dekonstrukcji (cz. I: Etyka dekonstrukcji), „Ruch Literacki” 1995, nr 1; Krajobraz po dekonstrukcji (cz. II), „Ruch Literacki” 1995, nr 2. A. Burzyńska, Dekonstrukcja jako krytyka interpretacji, „Ruch Literacki” 1985, nr 5-6. A. Burzyńska, Pomiędzy strukturalizmem i poststrukturalizmem: Przypadek Rolanda Barthes'a, "Ruch Literacki" 2001, z 4. M. Dąbrowski, Postmodernizm: myśl i tekst, Kraków 2000. M. Dąbrowski, Projekt krytyki etycznej, [w:] idem, Projekt krytyki etycznej, Warszawa 2004. M. Heidegger, W drodze do języka, przeł. J. Mizera, Kraków 2000. H.-G. Gadamer, Poetica. Wybrane eseje, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2001. M. Głowiński, Poetyka i okolice (tu: Od metod zewnętrznych i wewnętrznych do komunikacji literackiej), 1992; E. Kasperski, Ćwiczenie z dekonstrukcji. Czy interpretacji jest zbyt wiele i czy należy ograniczyć ich różnorodność?, [w:] Literatura i różnorodność, Kresy i pogranicza, Warszawa 1996. R. Nycz, Dekonstrukcjonizm w teorii literatury, [w:] tegoż, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1993, wyd. 2 – 2001. R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, 2001; R. Nycz, Poetyka doświadczenia. Teoria - nowoczesność - literatura, Warszawa 2012 (tu zwłaszcza: Rozumienie - Interpretacja - Lektura); P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, przeł. P. Graff i K. Rosner, wybrała i wstępem poprzedziła K. Rosner, Warszawa 1989. J. Starobinski, Jean Jacques Rousseau. Przejrzystość i przeszkoda, Warszawa 2000 [tu zwłaszcza: r. V, podrozdz. Święto]. Ta dziwna instytucja zwana literaturą. Z Jacquese'm Derridą rozmawia Derek Attridge, "Literatura na Świecie" 1999, nr 11-12; D. Ulicka, Literaturoznawcze dyskursy możliwe: studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej [tu: o amerykańskiej krytyce etycznej], Kraków 2007. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h - 0,5 ECTS przygotowanie do wybranych zajęć, czytanie literatury przedmiotu 4 h - 0,3 ECTS przygotowanie twórczej pracy zaliczeniowej: 11 h - 0,7 ECTS |
Założenia: | Student opanował podstawowe instrumentarium pojęciowe z zakresu poetyki i teorii literatury. |
Skrócony opis: |
1) Zapoznać studentów z podstawowymi uprawianymi w XX wieku i współcześnie metodami badań literackich (np. formalizm rosyjski, strukturalizm, New Criticism, Szkoła Genewska, intertekstualność, hermeneutyka, kulturowa teoria literatury, zwrot ku rzeczom, posthumanistyka). 2) Uposażyć w umiejętność analizy i interpretacji utworu literackiego z wykorzystaniem określonego instrumentarium pojęciowego, przy użyciu danej optyki metody patrzenia na dzieło metod. |
Pełny opis: |
Treści programowe Problematyka zajęć: 1) Formalistyczna koncepcja dzieła literackiego (chwyt, fakt literacki). Antypozytywistyczny charakter. Problematyka formy. 2) Fenomenologia (R. Ingarden). Struktura dzieła literackiego. Konkretyzacja. Rzeczywistość i fikcja (koncepcja quasi-sądów). 3) Strukturalna koncepcja literatury. Warstwowy układ dzieła literackiego: warstwa – foniczna, (rym, rytm), stylistyczna (leksyka, tropy, figury składni). Areferencyjny i apsychologiczny charakter dzieła literackiego. Koncepcja funkcji poetyckiej. 4) Close reading w New Criticism. 5) Identyfikacja i temat w Szkole Genewskiej. 6) Intertekstualność i dialog z tradycją (bachtinowski dialog, wykładniki intertekstualno-ści, alegacja, negacja). 7) Hermeneutyka (Heidegger, Gadamer, Rioceur). 8) Dekonstrukcjonizm (J. Derrida, F. Guattari, G. Deleuze). 9) Kulturowa teoria literatury (geopoetyka). 10) Postkolonializm i krytyka etyczna. 11) Zwrot ku rzeczom w perspektywie teorii ANT (Latour). |
Literatura: |
Literatura syntetyczna: Z. Mitosek, Teorie badań literackich (1995, wyd. III poszerzone i wyd. następne); [wybrane fragmenty] A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, 2007, T 1. Podręcznik); T. 2. Antologia (tu: W. Szkłowski, Sztuka jako "chwyt"; R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego; J. Łotman, Problem znaczenia w tekście artystycznym; U. Eco, Tryb symboliczny; R. Barthes, S/Z; J. Derrida. Przed prawem; S. Greenblatt, Rezonans i zachwyt); . J. Culler, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie (1992); [wybrane fragmenty] Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz (tu: A. Burzyńska, Kulturowy zwrot teorii; R. Nycz, Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy; M. P. Markowski, Antropologia, humanizm, Interpretacja), 2002; Pozostałe teksty źródłowe (poddawane analizie na zajęciach) i materiał egzemplifikacyjny: 1. J. Tynianow, Fakt literacki, Warszawa 1978. 2. R Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, tłum. K Pomorska, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, oprac. H. Markiewicz, t.2, Kraków 1976. 3. Georges Poulet, Krytyka identyfikująca się; Baudelaire [w:] Szkoła genewska w krytyce. Antologia, red. H. Chudak, Warszawa 1998. 4. J.-P. Richard, Poezja i głębia, przeł. i wstępem opatrzył Tomasz Swoboda, Gdańsk 2004 [tu: Baudelaire]. 5. H.-G. Gadamer, Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993. 6. K. Rosner, Hermeneutyczny model obcowania z tekstem literackim, [w; Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, red. S. Sawicki i A. Tyszczyk, Lublin 1992. 7. J. Derrida, Biała mitologia. Metafora w tekście filozoficznym, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 3. 8. V.B. Leitch, Hermeneutyka, semiotyka i dekonstrukcjonizm, „Pamiętnik Literacki” 1998, z. 3. 9. J. Culler, Dekonstrukcja i jej konsekwencje dla badań naukowych, „Pamiętnik Literacki” 1987, nr 4. 10. D.R. Schwarz, Humanistyczna etyka lektury, przeł. Jakub Czernik, „Wielogłos” 2009, nr 1/2, s. 123-135. 11. Wayne C. Booth, Dlaczego krytyka etyczna nie może być łatwa? przeł. Jakub Czernik, „Wielogłos” 2009, nr 1/2, s. 136-150. 12. G.Ch. Spivak, Strategie postkolonialne, tłum. zespół, red. S. Harasym, Warszawa 2011 [tu: wstęp i rozdział I]. 13.. B. Olsen, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shalcross, Warszawa 2013. 14. Bruno Latour, Prolog w formie dialogu pomiędzy studentem i (cokolwiek) sokratycznym Profesorem, przeł. Krzysztof Arbiszewski i inni, „Teksty Drugie”, 2007, nr 1/2, s. 127-143. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE 1) Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię dotyczącą opisu dzieła literackiego - stosowaną w optyce danej metody badań literackich. K_W03 [weryfikacja: aktywność na zajęciach/ esej zaliczeniowy] 2) Student samodzielnie charakteryzuje podstawowe koncepcje i teorie tłumaczące sposób istnienia dzieła literackiego i jego znaczenia (z uwzględnieniem specyfiki badań w polskim kręgu kulturowym i metodologicznym). K_W02 i K_W03 [weryfikacja: aktywność na zajęciach/ esej zaliczeniowy] UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI 1) Student potrafi wyjaśniać podstawowe koncepcje i teorie pozwalające tłumaczyć budowę i znaczenia dzieł literackich, i umie zastosować je do rozumienia określonych przykładów K_U01 [weryfikacja: aktywność na zajęciach/ esej zaliczeniowy] 2) Student samodzielnie interpretuje wybrane teksty, posługując się określoną metodą postępowania z dziełem literackim (z uwzględnieniem specyfiki badań w polskim kręgu kulturowym i metodologicznym); K_U03 [weryfikacja: esej zaliczeniowy] KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO: 1) Student rozumie ograniczenia w stosowalności (ze względu na rozmaite uwarunkowania, przede wszystkim specyfikę danego typu literatury) określonych metod lekturowych. k_K01 [weryfikacja: aktywność na zajęciach] |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na ocenę wiąże się z obecnością i aktywnością na zajęciach (czynny udział prowokowany jest zalecaną lekturą przedmiotową, konieczną do poznawczego uczestnictwa w rozważaniach teoretyczno-metodologicznych (30%) oraz sprawdzenia wiedzy i umiejętności przedmiotowych przez pracę podsumowujące problematykę zajęć w działaniu praktycznym (analizie wybranego tekstu literackiego usytuowanego w optyce danej metody lekturowej) (70%). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.