Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań nauk humanistycznych 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań nauk humanistycznych 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia II stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 15 h 0,5 ECTS

przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu 20 h 0,5 ECTS

Skrócony opis:

Metody, szkoły, teorie, "języki" rozmowy o literaturze (literackość/ fikcjonalność/ światy możliwe) - to przedmiotowe obszary dyskursów metodologicznych, rozpisanych na różnorakie "scenariusze" badawcze i wykonawcze (teoria/ praktyka). Wgląd w charakter związków teorii i praktyk badawczych (relacje między dziełem a stylem jego badania/ proces lektury/ efekt lektury i interpretacji). Obserwacje porównawcze: dzieło literackie wśród zróżnicowanych "języków" teorii i metody (orientacje metodologiczne/ prądy teoretyczne/ style badania/ style czytania/ od-czytania/ nie-do-odczytania/ pluralizm metodologii/ pluralizm interpretacji). "Zwroty" teoretyczno-metodologiczne, nowe otwarcia i nowe pytania badawcze humanistyki współczesnej ("co to jest literatura"?/ "co znaczyła i co znaczy dziś literatura"?"). "Wrzenia" metodologii współczesnej i jej "próby" literackie (humanistyka w dialogu inter i transdycyplinarnym; / .

Pełny opis:

"Rzut oka" na nowoczesne i ponowoczesne kierunki przemian teoretyczno-metodologicznych "języków" aktywnych w badaniach nad literaturą (od metod zewnętrznych i wewnętrznych do komunikacji literackiej - i dalej - przez otwarte poetyki do kulturowej teorii literatury i stylów badania literatury (kierunki inter i transdyscyplinarne). Przejścia od poetyk zamkniętych przez otwarte do poetyk bez granic ("scenariusze" badawcze: sztuka jako chwyt i praktyki formalno-strukturalne / literatura jako dialog: wersja Bachtinowska i jej aktualizacje metodologiczne/ "wariacje" poststrukturalne: Intertekstualność/ Derrida i dekonstrukcjonizm/ Poststrukturalizm a wiedza o literaturze/ Krytyka genetyczna); "Zwrot" kulturowy w badaniach literackich/ kulturowa teoria literatury i przemiany w konfiguracji badań nad literaturą (literacka antropologia; poetyka doświadczenia i/a poznanie literackie; fikcje literackie w związkach: autobiograficznych/ dokumentarnych/ eseistycznych; Doświadczenie i literatura: Rozumienie - Interpretacja - Lektura (aspekty teoretyczno-metodologiczne); "Zwrot" etyczny w badaniach literackich (literatura w reakcji na rzeczywistość/ sztuka literacka i nieliteracka w działaniu; pisanie i czytanie; światy tekstowe i światy czytelnika; Literatura i Performatyka; Literatura i pragmatyka (czytelnik w literaturze/ literatura w czytelniku/ sztuka literacka w akcji wykonawczej); Dzieło literackie i/a style badania i efekty badawcze (wnioskowania porównawcze: lektury znawców wśród metodologicznych różnorodności (wybrane przypadki literackie/ lekcje lektury i interpretacji); Pożytki płynące z różnorodności teoretyczno-metodologicznych "scenariuszy" badań literackich i/a empiryczne doświadczenie tekstu literackiego w akcji estetycznej/ etycznej/ poznawczej/ afektywnej.

Literatura:

Z. Mitosek, Teorie badań literackich (1995, wyd. III poszerzone);

Teorie badań literackich za granicą, oprac. H. Markiewicz, T. IV: Cz.1/2, 1992 (tu: S. Fsih, Literatura w czytelniku);

A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, 2007, T 1. Podręcznik); T. 2. Antologia (tu: W. Szkłowski, Sztuka jako "chwyt"; R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego; J. Łotman, Problem znczenia w tekście artystycznym; U. Eco, Tryb symboliczny; R. Barthes, S/Z; J. Derrida. Przed prawem; S. Greenblatt, Rezonans i zachwyt); .

J. Culler, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie (1992);

Sporne i bezsporne problemy wiedzy o literaturze, red.W, Bolecki, R. Nycz;

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz (tu: A. Burzyńska, Kulturowy zwrot teorii; R. Nycz, Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy; M. P. Markowski, Antropologia, humanizm, Interpretacja), 2002;

Kulturowa teoria literatury 2. red. R. Nycz, T. Walas, 2002;

M. Głowiński, Poetyka i okolice (tu: Od metod zewnętrznych i wewnętrznych do komunikacji literackiej), 1992;

S. Balbus, Między stylami, 1992;

R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, 2001;

R. Nycz, Poetyka doświadczenia. Teoria - nowoczesność - literatura, 2012 (tu: Rozumienie - Interpretacja - Lektura);

Ta dziwna instytucja zwana literaturą. Z Jacquese'm Derridą rozmawia Derek Attridge, "Literatura na Świecie" 1999, nr 11-12;

A. Burzyńska, Pomiędzy strukturalizmem i poststrukturalizmem: Przypadek Rolanda Barthes'a, "Ruch Literacki" 2001, z 4. R.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01

k_W02

k_W03

k_W05

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01

k_U03

k_U04

k_U05

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K01

k_K04

k_K05

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu na ocenę wiąże się z obecnością i aktywnością na zajęciach (czynny udział prowokowany jest zalecaną lekturą przedmiotową, konieczną do poznawczego uczestnictwa w rozważaniach teoretyczno-metodologicznych (40%) oraz sprawdzenia wiedzy, umiejętności i kompetencji przedmiotowych przez kolokwium podsumowujące problematykę zajęć, w tym zalecanych lektur obejmujących tematykę wykładów (60%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Gleń, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Adrian Gleń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)