Proseminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.19 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2008. Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999 |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h 0,5 ects przygotowanie bibliografii i części pracy magisterskiej 90 h 3,5 ects |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pomoc w wyborze zakresu i tematu pracy magisterskiej, opracowanie wstępnej koncepcji pracy oraz pomoc w gromadzeniu i weryfikacja bibliografii, zaznajomienie się z wymogami edytorskimi dla prac magisterskich. |
Pełny opis: |
Przedmiot „Seminarium magisterskie” jest aktywną formą zajęć dydaktycznych prowadzonych przy udziale studentów w ramach specjalności realizowanych na Wydziale Filologicznym. Jego zadaniem jest między innymi przygotowanie studentów do pisania pracy magisterskiej ale także przygotowanie do prowadzenia pracy badawczej i prezentacji jej wyników. W ramach zajęć student przygotowuje pracę zaliczeniową (rozdział, część pracy magisterskiej), która jest samodzielnym opracowaniem pisemnym charakteryzującym wybrany problem. Zakres tematów: 1. Przygotowanie wniosków z badań. 2. Prezentacja kolejnych problemów badawczych. 3. Korygowanie błędów merytorycznych i redakcyjnych |
Literatura: |
A1. wykorzystywana podczas zajęć Szczęsny, W.W., Metodyka badań i pisania prac dyplomowych, Warszawa 2008. Wójcik K., Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich), Warszawa, 2000 A2. studiowana samodzielnie przez studenta Majchrzak J., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych: poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, Poznań 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. wybrane zjawiska literaturoznawcze i kulturowe oraz metody pracy z literaturą źródłową i przedmiotową (K_W01) 2. metody interpretacji tekstów kultury (K_W04) 3. zasady ochrony własności intelektualnej (K_W07) Umiejętności: student potrafi 4. w umiejętny sposób korzystać z tekstów źródłowych oraz poddawać je krytycznej analizie i syntezie (K_U01) 5. przedstawić efekty swojej pracy badawczej (K_U04) 6. planować swoją pracę i korzystać z materiałów źródłowych zgodnie z zasadami etyki i prawa (K_U07, K_U08); Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7. krytycznego odbioru i oceny wybranych źródeł (K_K01) 8. przestrzegania etyki zawodowej (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1. Aktywny udział w seminarium, czytanie literatury 50 % efekty: (K_W01); (K_W04); (K_K01); (K_K02); (K_U01); (K_U04) 2. Przedstawienie części pracy magisterskiej 50 % efekty: (K_W01); (K_W04); (K_W07); (K_U01); (K_U04); (K_U07); (K_U08); (K_K01); (K_K02) Zaliczenie przedmiotu od 60% Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, korekta indywidualna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sabina Brzozowska-Dybizbańska, Małgorzata Burzka-Janik, Marek Dybizbański, Adrian Gleń, Monika Krzempek, Bartosz Swoboda, Anna Tabisz, Tomasz Wielg, Joanna Zagożdżon-Łyszczarz | |
Prowadzący grup: | Sabina Brzozowska-Dybizbańska, Małgorzata Burzka-Janik, Marek Dybizbański, Adrian Gleń, Monika Krzempek, Bartosz Swoboda, Joanna Zagożdżon-Łyszczarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Cudowność i fantastyka w literaturze i kulturze dawnej Szeroka formuła tematyczna niniejszych zajęć pozwala na podejmowanie ciekawych i atrakcyjnych poznawczo zagadnień, takich jak topografia zaświatów, kreacje diabłów, aniołów, czarownic, wróżek, elfów itp. Dzięki pociągającej i fascynującej problematyce stosunkowo łatwe i przyjemne staje się pogłębienie i poszerzenie znajomości technik czytania tekstów dawnych, jakie wynikają z uwzględniania różnych aspektów dzieła literackiego, np.: retorycznego, historycznego, symbolicznego, antropologicznego czy folklorystycznego. Uporządkowanie wiedzy dotyczącej cudowności i fantastyki w dawnych wiekach pozwala na ujęcie dzieła w odpowiednim kontekście światopoglądowym, filozoficznym oraz historycznym. Ważne wydaje się również nabycie umiejętności posługiwania się terminologią z zakresu historii i teorii literatury, a także pogłębienie kompetencji w zakresie interdyscyplinarnej wiedzy przedmiotowej. W dużym stopniu umożliwiają to m. in. zabiegi komparatystyczne, pozwalające na wskazanie zjawisk analogicznych lub też kontrastowych w obszarze literatury czy sztuki. Celem zajęć jest udoskonalenie ogólnej sprawności warsztatowej filologa, która pozwoli studentowi na właściwe wykorzystanie dostępnej współcześnie wiedzy, aby unikając anachronizmów, zbliżyć się do najbardziej prawdopodobnej wykładni sensów zawartych w dawnych tekstach literackich. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.