Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dyskursu
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia II stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Książki:


Czyżewski M., Dunin K., Piotrowski M., Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Warszawa 2010.

Czyżewski M. i in. (red.), Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, Warszawa 2014.

Dobek-Ostrowska B., Porozumienie czy konflikt. Politycy, media i obywatele w komunikowaniu politycznym, Warszawa 2009.

Głowiński M., Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009.

Kloch Z., Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 r., Wrocław 2006.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

Tokarz M., Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.


Artykuły w czasopismach:


Witosz B., Stylistyczne aspekty dyskursu feministycznego, „Stylistyka” 2008.


Artykuły w pracach zbiorowych:


Wojtak M., O relacjach: dyskurs, tekst, gatunek, styl, [w:] „www.tekst-dyskurs” 2011, nr 4.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1 ECTS

przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu 45 h 1,5 ECTS

przygotowanie prezentacji 45 h 1,5 ECTS

przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 25 h 1 ECTS

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie z lingwistyką dyskursu, jej metodami badawczymi oraz typologią dyskursów oraz

wykształcenie umiejętności analizy dyskursu uwzględniającej 3 płaszczyzny: poznawczą, interakcyjną i wyrażeniową.

Pełny opis:

1) Pojęcie dyskursu. Lingwistyka dyskursu i jej metody badawcze.

2) Typologia dyskursów.

3) Wymiar poznawczy dyskursu (ideologia, stereotyp, tabu, światopogląd, wartościowanie).

4) Wymiar interakcyjny (podmioty, strategie, taktyki, intencje, kontekst globalny i lokalny).

5) Wymiar wyrażeniowy (komunikowanie werbalne i niewerbalne).

6) Cechy charakterystyczne wybranych dyskursów.

7) Patologia dyskursu (mowa nienawiści, nowomowa, dyskryminacja, kłamstwo).

Literatura:

Książki:

Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.

Witosz B., Dyskurs i stylistyka, Katowice 2009.

Prace redagowane:

Duszak A., Fairclough N. (red.), Krytyczna analiza dyskursu, Kraków 2008.

van Dijk T. A. (red.), Dyskurs jako struktura i proces, przeł. G. Grochowski, Warszawa 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza

student zna:

1. wybrane definicje dyskursu, typologie dyskursów, cechy charakterystyczne wybranych dyskursów;

(K_W02; P7S_WG)

2. metody analizy dyskursu

(K_W01; P7S_WG).

Umiejętności

1. potrafi analizować teksty reprezentatywne dla wybranych dyskursów z uwzględnieniem 3 jego wymiarów (K_U03; P7S_UW);

2. potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i przygotować prezentację wybranego typu dyskursu (K_U01; P7S_UW)

Kompetencje społeczne:

1. krytycznie ocenia problemy patologii dyskursu (K_K01; P7S_KK)

Metody i kryteria oceniania:

Metody

Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, rozwiązywanie problemów szczegółowych indywidualnie lub w zespołach.

Kryteria zaliczenia

- aktywny udział w dyskusji na zajęciach - 50% (K_U03; P7S_UW); (K_K01; P7S_KK); (K_W02; P7S_WG)

- przygotowanie prezentacji - 50% (K_U01; P7S_UW); (K_K01; P7S_KK); (K_W01; P7S_WG).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2 (2025-04-03)